اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه: آموزش جامع دریافت حکم اعسار از پرداخت مهریه

در این مقاله تمامی نکات مربوط به  اعسار از پرداخت مهریه را به شما آموزش خواهم داد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید نکات مهم پیرامون اعسار از پرداخت مهریه را آموخته و با قوانین موثر در رد یا قبول دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به شکل اصولی آشنا شوید.

برای اینکه بتوانید با روش‌های تنظیم یک دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اصولی آشنا شوید و قواعد حقوقی مهم آن را بشناسید پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه من باشید.

مفاهیم اولیه اعسار از پرداخت مهریه

برای آن که بدانیم اعسار از پرداخت مهریه چه مراحلی دارد و شامل چه مواردی می‌شود لازم است در قدم اول با معنای اعسار در پرداخت مهریه آشنا شویم.

مفهوم اعسار از پرداخت مهریه

همچنین در این بخش به شما کمک می‌کنیم با مهلت ارائه دادخواست اعسار و مدارک لازم جهت اثبات آن آشنا شوید.

اعسار در پرداخت مهریه چیست؟

شخصی که توانایی پرداخت مهریه همسر خود را نداشته باشد و بتواند این ناتوانی و نداشتن یک مال برای پرداخت به عنوان مهریه را ثابت کند معسر نامیده می‌شود و به این حالت اعسار از پرداختن مهریه گفته می‌شود.

برای اینکه به شما مفهوم اعسار در پرداخت مهریه را توضیح بدهیم لازم است ابتدا به تعریف اعسار بپردازم. در حقوق مدنی ما اعسار کلمه‌ای است که به وضعیت فردی گفته می‌شود که به دلیل عدم دسترسی به مال خود یا نداشتن دارایی کافی قادر به پرداخت بدهی‌ها و یا هزینه‌های مربوط به دادرسی نباشد.

ماده ۶ قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی به تعریف معسر پرداخته و چنین بیان می‌کند: معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به  جز مستثنیات دین، قادر به تأدیه دیون خود نباشد.

بر اساس تبصره‌ی این ماده عدم قابلیت دسترسی به مال در حکم نداشتن مال است. اثبات عدم قابلیت دسترسی به مال به عهده مدیون است.

چنین شخصی جهت پرداخت مهریه می‌تواند؛ مهلت بیشتری تقاضا کند و یا آنکه تقاضای تقسیط مهریه را نماید، منظور از تقسیط مهریه قسط بندی آن است.

بعد از آن که فرد بتواند اعسار خود را به دادگاه یا قاضی ثابت کند؛ پرداخت مهریه به صورت قسطی و با زمان‌بندی مشخصی انجام خواهد گرفت.

مهلت ارائه دادخواست اعسار

جهت ارائه و تنظیم دادخواست اعسار مهلتی که تعیین شده است از زمان ابلاغ اجراییه از جانب دادگاه به مدت یک ماه است؛ به عبارت دیگر از زمان ابلاغ حکم قطعی پرداخت مهریه به مرد و صدور آن این فرصت یک ماهه برای مرد قرار داده شده تا مطالبه تقسیط مهریه کرده و دادخواست اعسار خود را تقدیم دادگاه کند.

در این فاصله امکان صدور حکم جلب و دستگیری مرد وجود ندارد چرا که او ادعای اعسار کرده است؛ اما در صورتی که ظرف این مهلت تعیین شده یعنی یک ماه مرد اقدام به ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه نکند، زوجه می‌تواند تقاضای احضار او را کرده و جهت عدم پرداخت اقساط و یا مبلغ تعیین شده تقاضای حکم جلب او را کند.

بنابراین تنها راه آزادی مرد پس از دستگیر شدن و صدور حکم جلب، رضایت زوجه  یا ارائه ضامن یا وثیقه در صورت تشخیص دادگاه است.

این مهلت تعیین شده در ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مورد اشاره قرار گرفته است چنان که این ماده بیان می‌کند « چنانچه محکوم علیه تا ۳۰ روز پس از ابلاغ اجراییه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود دعوای اعسار خویش را اقامه کرده باشد حبس نمی‌شود مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.»

مدارک لازم جهت اثبات اعسار

اعسار در واقع ادعایی است که از طرف زوج برای پرداخت مهریه مطرح می‌شود و بنابراین لازم است این ادعا را در دادگاه ثابت نماید؛ برای اثبات این ادعا مانند اثبات هر ادعای دیگری باید مدارکی در این خصوص ارائه شود.

مهمترین مدارک لازم جهت ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه موارد زیر است:

اولا زوج باید دادنامه محکومیت مهریه را به دادگاه تسلیم کند.

جهت اثبات اعسار می‌تواند استشهادیه یعنی شهادت کتبی از دو یا چند نفر را تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم کند؛ متن استشهادیه حاوی اطلاعات و شهادت افراد در رابطه با میزان درآمد و وضع معیشت فرد است.

از دیگر مدارک لازم جهت دادخواست اعسار ارائه صورت کلی اموال منقول و غیرمنقول است؛ بر این اساس فرد مدعی اعسار باید فهرستی از انواع دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه کند؛ این فهرست می‌تواند شامل اسناد مربوط به خودرو، ملک، یا اجاره نامه و… باشد.

ارائه مدارکی شامل میزان وجوه نقد و موجودی کلیه حساب‌های بانکی نیز لازم است؛ فرد می‌تواند با ارائه پرینت موجودی حساب‌های بانکی، فیش حقوقی و مدارکی از این دست میزان درآمد خود را ثابت کند.

از آن جایی که ممکن است برخی از افراد جهت فرار از پرداخت مهریه ادعای اعسار کنند و برای اثبات این ادعای خود تمام یا بخشی از اموال خود را به افراد دیگر منتقل کنند دادگاه لازم می‌داند که فرد فهرست کلیه نقل و انتقالات یک سال اخیر خود را تسلیم نماید تا دادگاه با بررسی این نقل و انتقالات به واقعی یا صوری بودن آنها پی ببرد.

ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می‌دارد : مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیرمنقول، به  طور مشروح، مشتمل بر میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک ها و یا مؤسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، به همراه مشخصات دقیق حساب های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اعسار خود کند. در مواردی که بار اثبات اعسار بر عهده مدیون است و نیز در مواردی که سابقه ملائت او اثبات شده باشد هرگاه مدیون بخواهد ادعای خود را با شهادت شهود ثابت کند باید شهادتنامه کتبی حداقل دو شاهد را به مدتی که بتوانند نسبت به وضعیت معیشت فرد اطلاع کافی داشته باشند به دادخواست اعسار خود ضمیمه نماید. شهادتنامه مذکور باید علاوه بر هویت و اقامتگاه شاهد، متضمن منشأ اطلاعات و موارد مندرج در ماده (۹) این قانون باشد.

مراحل اثبات اعسار از پرداخت مهریه

دادخواست اعسار و اثبات آن مراحل مختلفی دارد از جمله آنکه مدعی اظهار از پرداخت مهریه باید با تنظیم یک استشهادیه مطابق قانون ادعای خود مبنی بر معسر بودن را ثابت کند.

علاوه بر آن ارائه لیست اموال و دارایی‌ها بر اساس ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی لازم است.

بر اساس این ماده مدعی اظهار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیرمنقول به طور مشروح مشتمل بر میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک‌ها و یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، به همراه مشخصات دقیق حساب‌های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اظهار خود کند.

سپس مدعی اعسار باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست اعسار را تقدیم نماید.

پس از این مرحله جلسه رسیدگی به اعسار در دادگاه صادر کننده حکم بدوی برگزار می‌شود که مدعی اعسار باید در آن جلسه شرکت کرده و دفاعیات خود را اعلام کند.

بر اساس مدارک و اسناد ارائه شده حسب مورد پیگیری و استعلام‌های لازم توسط قاضی رسیدگی کننده انجام می‌گیرد.

مدعی اعسار باید صدور حکم بدوی اعسار را پیگیری کرده و در صورتی که از حکم صادر شده راضی نباشد تجدیدنظرخواهی کرده در واقع رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر را تقاضا کند.

پس از قطعیت حکم اعسار تقاضای اجرا و اعمال آن از سوی طلبکار صورت می‌گیرد.

البته باید توجه داشت که در صورت رد ادعای اعسار و شروع به اجرای حکم؛ پس از گذشت مدت متعارف یا تغییر در وضعیت مالی فرد امکان تقدیم دادخواست تعدیل وجود دارد.

به این معنا که فردی که ادعای اعسار او رد شده است می‌تواند پس از گذشت مدت زمان متعارف دادخواست تعدیل بدهد و یا آن که به دلیل ایجاد تغییر در وضعیت مالی او مانند وقوع حادثه‌ای که منجر به ناتوانی مالی او شده است تقاضای رسیدگی و تعدیل کند.

موارد رد اعسار از پرداخت مهریه

اعسار یک ادعایی است که از طرف زوج برای پرداخت نکردن مهریه یا تقاضای قسط‌بندی آن مطرح می‌شود؛ ممکن است این ادعا در دادگاه و توسط قاضی رد شود.

موارد رد اعسار از پرداخت مهریه

بنابراین در این بخش از مقاله قصد داریم موارد موثر در رد اعسار و شرایط اثرگذار بر آن را بررسی کنیم.

موارد موثر در رد اعسار

زمانی که مرد ادعای اعسار از پرداخت مهریه را داشته باشد و یا از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه را بکند اما در حقیقت منابع مالی کافی برای پرداخت مهریه را داشته باشد ادعای او برای اعسار یا تقسیط مهریه مردود می‌شود.

مثلا دارا بودن اموالی مانند اتومبیلی که جهت کسب درآمد استفاده نمی‌شود و غیر از مستثنیات دین است یا مثلا آن که زوج بیش از یک خانه یا مغازه داشته باشد.

دارا بودن وضعیت مالی خوب و قابل توجه و همچنین گردش مالی مثبت می‌تواند زمینه‌ساز رد اعسار شود.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است ادعای اعسار در پرداخت مهریه توسط یک مرد رد شود ارث رسیدن اموال قابل توجه به اوست.

همچنین در خصوص اعلام فهرست دارایی‌ها خلاف واقع امکان دارد که ادعای اظهار مرد در خصوص پرداخت مهریه رد شود.

شرایط رد درخواست تقسیط مهریه

ممکن است مردی در خصوص پرداخت مهریه از دادگاه تقاضای تقسیط آن را نماید؛ بنابراین زوجه می‌تواند در صورت اطلاع از دارایی‌های همسر خود فهرست دقیقی از آنها را به دادگاه ارائه کند این اقدام زوجه می‌تواند منجر به رد درخواست مرد برای تقسیط مهریه و همچنین تسریع رد اعسار او شود.

زیرا یکی از عوامل اثرگذار بر روند رسیدگی به دعوای اعسار طولانی بودن روند استعلام از بانک و سازمان ثبت در خصوص اموال و دارایی‌های مرد است بنابراین زمانی که زن اقدام به معرفی دارایی‌های زوج خود کند این روند را کوتاه‌تر و سریعتر کرده است.

این نکته نیز قابل توجه است که اعلام خلاف واقع فهرست دارایی‌ها و یا مخفی کردن اموال یا وضعیت مالی توسط مرد می‌تواند منجر به محکومیت به پرداخت کل مبلغ مهریه شده و همچنین مجازاتی  مانند حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه را در پی داشته باشد.

آثار عدم پرداخت مهریه

مهریه یک دین است که زوج باید به زوجه پرداخت کند؛ در صورتی که دادگاه حکم پرداخت مهریه را صادر کند اما مرد از پرداخت آن امتناع کند آثار حقوقی مختلفی بر این امتناع بار می‌شود.

آثار عدم پرداخت مهریه

در این بخش از مقاله قصد داریم به مهم‌ترین آثار عدم پرداخت مهریه که شامل توقیف اموال و صدور حکم جلب است بپردازیم.

توقیف اموال مرد

از رایج‌ترین دعاوی دادگاه‌های خانواده بحث مطالبه مهریه است.

با در نظر داشتن حق یک جانبه مرد برای طلاق دادن همسرش در موارد بسیاری مطالبه مهریه صرفاً به عنوان یک ابزار برای اعمال فشار بر مرد و راضی کردن او به انجام طلاق توافقی انجام می‌شود.

البته نکته بسیار مهم آن است که زن حتی در صورتی که تقاضای طلاق هم نکرده باشد می‌تواند مهریه خود را در هر زمان مطالبه کند.

در واقع مهریه عندالمطالبه دین مالی مرد است به همسرش که متعهد به پرداخت آن است‌.

یکی از آثار مهم عدم پرداخت مهریه توقیف اموال است که مطابق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی انجام می‌شود.

بر اساس این ماده هرکس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه، و آن را تادیه ننماید دادگاه او را ملزم به پرداخت کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌نماید.

بنابراین در صورتی که مرد با وجود دارا بودن اموال و شرایط و در حالتی که دادخواست اعسار او رد شده است از پرداخت مهریه مطالبه شده امتناع کند؛ مطابق قانون اموال او توقیف خواهد شد.

برای توقیف اموال در خصوص پرداخت مهریه، ابتدا زوجه باید به اداره ثبت مربوطه مراجعه کند و اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه لیست اموال قابل توقیف جهت مهریه را شناسایی کند، و یا آن که نتواند ظرف مدت ۶ ماه نسبت به وصول مبلغ مهریه اقدام نماید، زوجه می‌تواند با اخذ گواهی مربوطه از اداره ثبت به دادگاه خانواده رجوع کند.

بنابراین توقیف اموال جهت مهریه در اداره ثبت مقدم بر دادگاه است.

حکم جلب مرد

از دیگر آثار عدم پرداخت مهریه صدور حکم جلب مرد است؛ بنابراین چنانچه با مطالبه مهریه توسط زوجه و صدور حکم توسط دادگاه مرد از پرداخت مهریه  خودداری نماید بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی محکوم به حبس می‌شود.

چنانچه این ماده بیان می‌دارد که هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و آن را تادیه ننماید، در صورتی که مالی از او در دسترس نباشد دادگاه بنا به تقاضای محکوم له ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.

بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده در خصوص مطالبه مهریه سقف مالی تعیین شده است؛ مطابق این ماده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول حمایت مقررات ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی قرار می‌گیرد.

و در صورتی که مهریه بیش از این مبلغ یا مقدار تعیین شده باشد در خصوص مبلغ یا مقدار مازاد ملائت زوج ملاک پرداخت است؛ و بنابراین اثبات ملائت زوج بر عهده زوجه است.

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

در پرداخت مهریه بخشی از اموال تحت عنوان مستثنیات دین وجود دارند که قابل توقیف نیستند؛ قانونگذار برای حمایت از بدهکاران مالی از جمله بدهکاران مهریه، بخشی از اموال افراد را که برای زندگی و امرار معاش او لازم است استثنا کرده‌است.

همانطور که توضیح دادیم بر اساس قانون مرد مکلف به پرداخت مهریه همسر خود است؛ و اگر محکوم به پرداخت شود باید مهریه زن را به صورت وجه نقدی یا سکه بپردازد و در صورت امتناع مرد، زن می‌تواند اقدام به توقیف اموال همسرش کند.

اما در این رابطه محدودیت‌هایی از جانب قانونگذار تعیین شده است که به آنها مستثنیات دین در پرداخت مهریه گفته می‌شود.

بخشی از دارایی‌های افراد وجود دارد که هیچگاه نمی‌شود آنها را مصادره کرد؛ از جمله این لیست مستثنیات دین در پرداخت مهریه موارد ذیل است؛

کلیه اثاثیه و لوازمی که در خانه مرد وجود دارد و برای امرار معاش او ضروری است.

در مواردی که مرد مستاجر است پول رهن منزل اجاره‌ای او جز مستثنیات دین است البته باید توجه داشت که منزل استیجاری نیز باید عرفا در شان و منزلت مرد باشد مثلا در صورتی که مرد ادعای ناتوانی در پرداخت مهریه را دارد نباید خانه اجاره‌ای او حتی در مناطق بسیار گران و اصطلاحا خانه‌های لوکس و بزرگ و گران قیمت باشد.

از موارد دیگر مستثنیات دین می‌توان به لوازم و تجهیزات شغلی مرد اشاره کرد؛ در این خصوص حتی اتومبیل مرد نیز می‌تواند جز لوازم شغلی تلقی شود؛ البته  اتومبیل مرد نیز باید عرفا متناسب با شان و جایگاه او باشد و مثلاً مردی که ادعای اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه دارد نمی‌تواند خودروهای لوکس و بسیار گران قیمت خارجی داشته باشد.

آذوقه خوراکی و موارد دیگری که جهت زندگی فرد ضروری است جز مستثنیات دین حساب می‌شود.

نمونه‌ دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

در این قسمت قصد داریم نمونه‌ای از دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تنظیم کنیم تا شما را با قواعد تنظیم صحیح یک دادخواست اعسار از پرداخت مهریه آشنا سازیم.

نمونه‌ دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا تقسیط آن

  • خواهان : مشخصات زوج
  • خوانده : مشخصات زوجه
  • وکیل یا نماینده قانونی : مشخصات وکیل پایه یک دادگستری یا نماینده قانونی در صورت وجود
  • تعیین خواسته و بهای آن : تقاضای معافیت اعسار از پرداخت یا اقساط مهریه زوجه به استناد قانون اعسار مصوب سال ۱۳۱۳

دلایل و منضمات دادخواست : ۱- فتوکپی مصدق عقدنامه ۲- استماع شهادت شهود

ریاست محترم دادگاه خانواده شعبه ……

سلام علیکم،

احتراما به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب…… خواهان دعوی مطابق عقدنامه مورخ…… که فتوکپی مصدق آن به پیوست تقدیم است، با خوانده محترم خانم….. اقدام به ایجاد رابطه زوجیت کردم.

اکنون که قریب مدت….. سوال از زندگی مشترک این جانبان می‌گذرد از مدتی قبل زوجه بدون دلیل موجه قانونی و شرعی مبادرت به ترک خانه اینجانب نموده به نحوی که تلاش مکرر در جهت بازگرداندن مشارالیها نتیجه مثبت در پی نداشته است.

از آنجا که هر فرد نیاز به برخورداری از کانون گرم و باصفای خانه دارد تا بتواند نیازها و غرایز مختلف خویش را پاسخگو باشد به همین سبب اینجانب ادامه وضع موجود را به صلاح خود و فرزندانم ندیده و ناگزیر از اقامه دعوا و تقدیم دادخواست طلاق در مراجع ذی‌صلاح قضایی شدم.

اکنون با توجه به تنگدستی و اعسار خود از تادیه مهریه زوجه به میزان……سکه تمام بهار آزادی؛ و به استناد قانون اعسار مصوب سال ۱۳۱۳ ضمن صدور قرار استماع شهادت شهود قضیه به اسامی: ۱-……۲-……۳-…..۴-…. که همگی اظهاراتشان موید ادعای اعسار اینجانب می‌باشد تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر معافیت اظهار از تادیه مهریه زوجه و یا تقسیط آن را دارد.

با تشکر و تجدید احترام

نام و نام خانوادگی

امضا

نقش وکیل در دعوای اعسار از پرداخت مهریه

در صورت محکومیت به پرداخت مهریه؛ ممکن است فشار مالی بسیاری به شما تحمیل شود.

از طرفی اثبات اعسار در پرداخت مهریه چالش‌های حقوقی و قانونی خاص خود را دارد بنابراین کمک گرفتن و دریافت مشاوره حقوقی از وکیل در این زمینه می‌تواند به زوج کمک کند تا با اثبات اظهار خود، بین او بدهی مربوط به مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند.

نقش وکیل در دعوای اعسار از پرداخت مهریه

وکیل با تجربه و متخصص در این زمینه می‌تواند راه‌های اثبات اعسار از پرداخت مهریه را به شما معرفی کند.

همچنین در صورتی که شما خانم هستید که همسرتان در خصوص پرداخت مهریه مورد مطالبه شما ادعای اعسار کرده است با راهنمایی وکیل می‌توانید راه‌های اثبات ایسار یعنی توانایی مالی همسرتان را بشناسید و مدارک لازم جهت ارائه به دادگاه را فراهم کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که بررسی کردیم اعسار از پرداخت مهریه به معنای عدم توانایی فرد برای پرداخت مهریه و یا نیاز او به تقسیط مبلغ مهریه است؛ برای اثبات ناتوانی مرد در پرداخت مهریه ارائه دلایلی همچون استشهادیه اثرگذار است؛ تلاش کردیم در این مقاله آثار مختلف اعسار از پرداخت مهریه و روش‌های اثبات آن را بررسی کنیم.

در ادامه به مهم‌ترین سوالات متداول شما می‌پردازیم.

پرسش‌های متداول

بعد از صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه امکان صدور حکم جلب وجود دارد؟

بله زمانی که اعسار فرد پذیرفته می‌شود دادگاه اقدام به تقسیط مبلغ مهریه می‌کند هرگاه فرد از پرداخت اقساط نیز امتناع کند می‌توان از طریق دادگاه حکم جلب او را گرفت. 

چه کسانی نمی‌توانند دادخواست اعسار دهند؟

اعسار از همه افراد پذیرفته نیست؛ به عنوان مثال تاجران نمی‌توانند دادخواست اعسار دهند بلکه باید درخواست صدور حکم ورشکستگی کنند. 

اعسار از پرداخت مهریه چه مزایایی دارد؟

صدور حکم اعسار می‌تواند به زوج کمک کند که از پرداخت یک دفعه‌ای و یک‌جا مبلغ مهریه معاف شده و مکلف پرداخت اقساط مهریه شود به این ترتیب فشار مالی کمتری به زوج تحمیل می‌شود.

طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه با همراهی وکیل بنیاد وکلا

آیا شما یا یکی از نزدیکان‌تان با مشکل اثبات اعسار در مهریه مواجه هستید؟ گروه حقوقی بنیاد وکلا به عنوان معتبرترین مرکز حقوقی ایران در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد تا شما را در هر مرحله از رسیدگی قانونی راهنمایی کند.

خدمات ما در حوزه اعسار از پرداخت مهریه شامل:

  • تحلیل دقیق پرونده‌های مربوط به اعسار در مهریه و یا تقسیط مهریه توسط وکیل اعسار از پرداخت مهریه متخصص امور خانواده
  • نمایندگی قانونی در محاکم و فرآیندهای قضایی مربوط به اعسار از پرداخت مهریه یا تقسیط آن
  • راهنمایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و حقوقی  در ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یا تقاضای تقسیط آن می‌شود.

اگر به دنبال وکیل متخصص دعاوی خانواده هستید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر با وکیل در موضوع اعسار در پرداخت مهریه مشورت کنید ، وارد صفحه مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت مهریه شوید و از روش‌های آنلاین و تلفنی مشاوره استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام بعداز توافق در مورد نحوه ی پرداخت مهریه به زوجه ، در همان دادسرا باید این توافق را بنویسیم و در پرونده بگذاریم یا باید اول به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کنیم و توافق نامه ابتدا محضری بشه بعد به دادسرا تسلیم بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا