اداره کار

جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟ همه چیز در مورد جریمه بیمه

جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما به یکی از وظایف کارفرما در مقابل کارگر باز‌می‌­گردد. در واقع بیمه شدن کارگر توسط کارفرما یک وظیفه قانونی به عهده کارفرما است. و اصولا وظایف قانونی با نتایجی برای متخلف همراه هستند.

در این نوشته قصد دارم به موضوع جرایم قابل پرداخت توسط کارفرما در صورت بیمه نکردن کارگر بپردازم. اما برای این موضوع ضروری است که اول بدانیم حق بیمه برای چه اشخاصی پرداخت می­‌شود و اصلا چرا پرداخت شدن حق بیمه برای کارگر یک مزیت به شمار می‌­آید.

پس اگر شما هم می‌­خواهید پاسخ سوال­‌های مختلفی همچون موارد زیر را بدانید، صفحه درستی را باز کرده‌­اید. تا پایان این نوشته با من همراه شوید.

  • داشتن بیمه کار چه مزایایی برایم دارد؟
  • چگونه متوجه شوم که حق بیمه برایم پرداخت شده است؟
  • در صورتی که کارفرما حق بیمه مرا پرداخت نکرده بود، چه اقدامی می­‌توانم انجام دهم؟

آشنایی با مفهوم بیمه در قانون کار

سازمان تامین اجتماعی، به عنوان سازمان متولی بیمه برای کارگران معرفی شده است. مطابق با قانون این سازمان، یکی از روش­‌های بیمه شدن اشخاص آن است که قرارداد کار فعال داشته باشند و در نتیجه قرارداد کار، کارفرما متعهد به پرداخت حق بیمه شود.

با توجه به اهمیت بیمه و مزایای آن از یک سو، و از سوی دیگر تعداد کثیر مشمولین قانون کار، اهمیت بیمه کار آشکار است. به همین سبب و پیش از ورود به بخش‌­های تخصصی­‌تر، در این بخش قصد دارم موضوعات و مفاهیم اصلی را توضیح دهم.

این موارد شامل قانون کار به عنوان قانون حاکم، کارگر و کارفرما به عنوان طرفین یک رابطه کار و نیز بیمه کار است. در ادامه به معرفی هر کدام از این موارد خواهم پرداخت.

قانون کار، قانون حمایت از کارگر

قانون کار به عنوان قانون حمایتی کارگر در مقابل کارفرما تصویب شده است. فلسفه حمایتی داشتن قانون کار، به این معناست که مواد این قانون برای حمایت از حقوق کارگران پیش‌­بینی شده است.

اما نکته دیگری هم در قوانین حمایتی وجود دارد. آن هم عبارت است از وجهه الزامی داشتن قوانین حمایتی.

به عبارت دیگر، برای آن که یک قانون حمایتی به درستی اجرا شود، باید رعایت مواد قانونی آن برای همگان الزامی باشد. پس زمانی که از حمایتی بودن قانون کار صحبت می­‌کنیم، منظورمان به حقوق قانونی و الزامی کارگر است.

حق بیمه از جمله حقوق کارگر است که در قانون کار به آن اشاره گردیده. در واقع در ماده ۱۴۸ از این قانون، دقیقا به موضوع بیمه کارگران پرداخته شده است.

مطابق با این ماده، کلیه کارفرمایان باید بر اساس قانون تامین اجتماعی برای کارگران خود بیمه تهیه نمایند. محتوای ماده دقیقا اینگونه است که:

‌ماده ۱۴۸ – کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند.

همان­گونه که مشاهده شد، در این ماده به یکی از حقوق حمایتی کارگر اشاره شده است. البته که حق بیمه تنها حق قانونی کارگر نیست. اما در این نوشته قصد دارم به موضوع حق بیمه بپردازم. به همین سبب بهتر است که ماده یاد شده را برای درک بهتر توضیح دهم.

در این ماده به مفاهیم متعددی اشاره شده است. مواردی همچون کارفرما، کارگر و کارگاه. در توضیح این مفاهیم به طور کلی باید اشاره کنم که تماما موضوعات مشمول قانون کار هستند. در نتیجه در خود قانون کار باید به دنبال آن‌­ها بگردیم.

در نظر داشته باشید که قانون کار، برای حمایت از حقوق کارگران در مقابل کارفرمایان تصویب گردید. در نتیجه زمانی که از حقوق قانونی کارگر صحبت می‌­کنیم، بدیهی است که باید کارگر را مطابق با قانون کار بشناسیم.

و یکی از مهم­‌ترین حقوق کارگران نیز حق بیمه است. بر این حق حتی در ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی نیز مجددا تاکید شده است.

در واقع مطابق با این ماده، کارفرما در صورتی که از وظیفه قانونی خود در بیمه کردن کارگر سر باز زند، باید جریمه بپردازد.

حال که دانستیم قانون کار به قصد حمایت از کارگر تصویب شده است، در بندهای بعدی با مفاهیم کارگر و کارفرما آشنا خواهیم شد.

تعریف کارگر مطابق با قانون کار

قانون کار در سال ۱۳۶۹ تصویب شده است. در این قانون به موضوعات مختلفی حول محور روابط کارگر و کارفرما پرداخته شده است. اما فصل اول از قانون، به معرفی ارکان­‌های مختلف مرتبط با قانون اختصاص یافته است. به نحوی که از ماده اول تا پنجم این قانون، تعریف مفاهیم مورد نیاز ما را در اختیارمان قرار می‌­دهد.

از آن میان در ماده اول اشاره شده است که چه اشخاصی باید از قانون کار پیروی نمایند. در این ماده آمده است که:

‌ماده ۱ – کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می‌باشند.

پس همان­گونه که مشاهده می­‌کنید، حوزه و صنایع مختلفی مشمول قانون کار هستند. این امر بر دامنه سلطه قانون کار و در نتیجه بر اهمیت آن اشاره دارد.

حال در ماده دوم از قانون، به تعریف کارگر پرداخته شده است. مطابق با این ماده، کارگر در مقابل دریافت حق السعی، برای کارفرما کار می‌کند.

عین محتوای ماده اینگونه است:

‌ماده ۲ – کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست‌کارفرما کار می‌کند.

در ماده یاد شده تعریف کارگر به دریافت حق السعی و کار کردن برای کارفرما مرتبط شده است. پس مشاهده می­‌کنید که اولا کارگر برای خود کار نمی­‌کند و ثانیا برای کاری که انجام می­‌دهد مزدی دریافت می­‌کند.

اما چه اشخاصی به عنوان کارگر مشمول قانون کار شناخته خواهند شد؟

کلیه افرادی که در یکی از حوزه­‌های یاد شده در ماده اول فعالیت می­‌کنند. البته به شرط آن که در مقابل دریافت مبلغی مزد، کاری را برای دیگری انجام دهند.

همچنین در ماده ۷ از قانون کار، اشاره شده است که بین کارگر و کارفرما، قرارداد کار منعقد می­‌شود. پس رابطه کارگری و کارفرمایی را باید از توافقات طرفین به دست آورد.

در نظر داشته باشید که دامنه شمول قانون کار بسیار وسیع است. به نحوی که اصولا هر نوع رابطه‌­ای که در یکی از صنایع یاد شده در بالا را می‌­تواند در بر گیرد. البته به شرط آن که، یکی در ازای دریافت مزد برای دیگری کاری انجام دهد.

و این شخصی که مطابق با قانون کار، کارگر محسوب می­‌شود، از حقوق قانونی برخوردار خواهد بود. از جمله حقوق قانونی کارگر نیز دانستیم که حق بیمه است.

پس زمانی که از بیمه شدن کارگران صحبت می­‌کنیم، دانستیم که چه اشخاصی منظور ما هستند. اما چه کسی باید کارگر را بیمه کند؟

به فرد مسئول و متعهد جهت بیمه کردن کارگر، کارفرما گفته می­‌شود. در بند بعدی با کارفرما بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارفرما مطابق با قانون کار

در بندهای قبلی با کارگر آشنا شدید. همچنین دانستید که داشتن بیمه یکی از حقوق قانونی کارگر است. علاوه بر این اشاره کردم که پرداخت حق بیمه کارگر، وظیفه و تعهد کارفرما است. در این بند قصد دارم به معرفی جامع‌­تر از کارفرما بپردازم.

کارفرما در ماده ۳ از قانون کار معرفی شده است. ابتدا با اصل ماده شویم:

ماده ۳ – کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

همان­طور که مشاهده می­‌کنید، کارفرما طرف دوم از قرارداد کار است. یعنی شخصی است که از کارگر، انجام اقداماتی را تقاضا می­‌کند. و در مقابل به کارگر، حق السعی یا دستمزد می‌­پردازد.

در این ماده اشاره شده است که کارفرما می­‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. شخص حقیقی به کلیه افراد انسانی گفته می‌شود. تفاوتی ندارد که شخص تبعه ایران باشد یا نباشد. صرفا کافی است که کارفرما، یک شخص خاص باشد.

اما منظور از اشخاص حقوقی، کلیه شرکت­‌های تجاری یا موسسات غیرتجاری هستند. برای آن که یک شخص حقوقی به رسمیت شناخته شود، باید در سامانه ثبت شرکت­‌های تجاری، ثبت نام موفق کرده باشد.

به عبارت دیگر، شخص حقوقی زمانی می­‌تواند تاسیس شود و فعالیت نماید، که مشخصه­‌های هویتی داشته باشد. در واقع همان­گونه که اتباع ایرانی کد ملی و شماره شناسنامه دارند، اشخاص حقوقی ایرانی نیز مشخصه­‌های خود را دارا هستند.

برای اشخاص حقوقی، یک شناسه ملی و یک شماره ثبت اختصاص داده می­‌شود. به کمک این دو شناسه که به آن شخص حقوقی اختصاص دارند، شرکت یا شخص حقوقی می­‌تواند انواع فعالیت­‌ها را انجام دهد.

من­جمله فعالیت­‌های مجاز برای اشخاص حقوقی، تنظیم و امضای انواع قرارداد است. البته که امضای مدیران شرکت در قرارداد ذکر می‌گردد. پس شخص حقوقی نیز می‌­تواند به عنوان کارفرما، طرف دیگر قرارداد کار باشد.

اتفاقا کارفرما از نوع شخص حقوقی، نسبت به شخصیت حقیقی، روش مرسوم­‌تری است. اما صرف نظر از آن که کارفرمای ما چه شخصی باشد، پرداخت حق بیمه وظیفه قانونی وی است.

پس زمانی که از وظیفه کارفرما در بیمه کردن کارگر صحبت می­‌کنیم، تفاوتی ندارد که کارفرما شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. در هر صورت طرف مقابل قرارداد کار ما، باید از عهده بیمه کردن کارگر برآیند.

اما دقیقا مقصود از بیمه کار چیست؟ یا به عبارت دیگر، بیمه که در قانون کار ذکر شده است، چه مواردی را شامل می­‌شود؟ در بند بعدی به این دو سوال پاسخ خواهم داد.

تعریف بیمه مطابق با قانون کار

قانون کار در چند ماده مختلف به وظیفه کارفرما نسبت به بیمه کردن کارگر اشاره کرده است. اولین این ماده­‌ها را باید ماده ۱۴۸ قانون کار دانست.

مطابق با ماده یاد شده، کلیه کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند، باید کارگران خود را بیمه نمایند. کارفرمایان مشمول قانون کار را در بندهای پیشین معرفی کردم. همان­طور که مشاهده کردید، تقریبا هر شخص حقیقی یا حقوقی که غیر دولتی باشد، به عنوان کارفرمای مشمول قانون کار شناخته می­‌شود.

پس می­‌توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که هر شخصی که در بخش خصوصی اشتغال دارد، باید توسط کارفرما بیمه شود. زیرا اصولا کلیه این افراد به عنوان کارگر و طرف قرارداد با کارفرما هستند.

همچنین در ماده ۱۴۸ قانون کار اشاره شده است که بیمه شدن کارگران باید مطابق با قانون تامین اجتماعی باشد. در قانون تامین اجتماعی، موضوعات بیمه کار، سهم هر یک از کارگر و کارفرما و نتایج حاصل از بیمه شدن کارگر را مشاهده می‌­کنیم.

برای مثال، در پرداخت حق بیمه، ۳۰ درصد از حقوق پایه کارگر به عنوان حق بیمه در نظر گرفته می­‌شود. اما این ۳۰ درصد را از حقوق کارگر کسر نمی‌­کنیم. بلکه ۲۳ درصد از مبلغ یاد شده را کارفرما شخصا پرداخت می‌­کند. اما ۷ درصد باقی مانده را کارگر باید پرداخت نماید.

اما در نظر داشته باشید که کارفرما نماینده کارگر برای پرداخت حق بیمه است. به همین سبب معمولا کارفرما ۷ درصد از حقوق کارگر را پیش از پرداخت کسر می­‌نماید. سپس آن را با ۲۳ درصد سهم خود جمع کرده و یکجا به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌نماید.

در نتیجه حق بیمه کارگر، مطابق با قانون کار، معادل ۳۰ درصد از حقوق وی است. اما از ۳۰ درصد یاد شده ۲۳ درصد را کارفرما و ۷ درصد را کارگر پرداخت خواهد کرد.

نکته مهمی که باید اشاره کنم به اهمیت بیمه کردن کارگر باز‌می­‌گردد. در واقع در ماده ۱۸۳ از قانون کار، اشاره شده است که کارفرما چنانچه از بیمه کردن کارگر سر باز زند با مجازات مواجه می­‌شود.

مطابق با این ماده، کارفرمای متخلف

  • اولا باید کلیه مبالغ بیمه‌­ای که پرداخت نکرده را به کارگر پرداخت نماید.
  • ثانیا جریمه نقدی خواهد شد.

و میزان جریمه نقدی نیز معادل دو تا ده برابر حق بیمه پرداخت نشده اعلام شده است.

اهمیت این ماده به میزانی است که در ماده ۱۸۵ از قانون کار، به عنوان یک رفتار مجرمانه شناسایی شده است. همچنین در این ماده اشاره شده که رسیدگی به جرم مذکور، در صلاحیت دادگاه‌­های کیفری است.

پس در مقام جمع­‌بندی باید بگویم که حق بیمه به مبالغی گفته می­‌شود که به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می­‌گردد. میزان حق بیمه معادل ۳۰ حقوق پایه کارگر است. همچنین ۲۳ درصد از حق بیمه را کارفرما و ۷ درصد از آن را کارگر می­‌پردازد.

پرداخت حق بیمه برای کارگر، یک تعهد و وظیفه به عهده کارفرما است. پرداخت آن برای کارگر مزایایی به همراه خواهد داشت. به این مزایا در بندهای بعدی خواهم پرداخت. اما به صورت کلی، حوادث و بیماری­‌ها، بارداری، بیمه بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی و مرگ را پوشش می‌­دهد.

مزایای بیمه برای کارگر

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، مطابق با قانون کار، کارفرما باید برای کارگر حق بیمه بپردازد. اما چرا این وظیفه به عهده کارفرما نهاده شده است؟ به عبارت دیگر، بیمه بودن چه مزایایی برای کارگر به همراه خواهد داشت.

جالب است که بدانید که بیمه بودن کارگر، کاربردها و مزایای مختلفی برای کارگر به همراه می­‌آورد. البته مزایا از جنس مالی هستند. اما ممکن است در قالب کمک­ هزینه یا پرداخت وجوه نقد به صورت ماهیانه باشند. همچنان که ممکن است در زمان حیات بیمه شده پرداخت شوند و یا حتی پس از مرگ وی نیز ادامه یابند.

در این بخش قصد دارم دقیقا به کاربردها و مزایای بیمه برای کارگر بپردازم.

استفاده از خدمات درمانی و پزشکی

یکی از بدیهی­‌ترین استفاده­‌هایی که از بیمه انتظار داریم، پوشش هزینه­‌های درمانی ما است. طبیعتا همین انتظار از بیمه کارگر نیز وجود دارد. خوشبختانه مطابق با قانون تامین اجتماعی، هزینه­‌های درمانی و پزشکی مختلفی مشمول بیمه هستند.

قانون تامین اجتماعی، موضوعات و مزایا و منافعی که از بابت بیمه شدن به کارگر تعلق می‌­گیرد، قید کرده است. و مطابق با ماده ۳ این قانون، دقیقا می­توانیم به دامنه شمول مزایای بیمه دست یابیم.

در این ماده، یکی از مزایای بیمه تامین اجتماعی، حوادث، بیماری‌­های و نیز بارداری بیان شده است.

در نتیجه دامنه خدمات درمانی را مشاهده می­‌کنیم. به نحوی کلیه حوادث یا بیماری­‌هایی که نیاز به خدمات درمانی داشته باشند را شامل می­‌شوند. همچنین بارداری نیز از خدمات بیمه برخوردار است.

حتی در ماده اول از قانون تامین اجتماعی، برخی تعاریفی نیز ارائه شده است. به کمک این تعاری بهتر می­‌توانیم به دامنه شمول بیمه تامین اجتماعی در خصوص خدمات درمانی و پزشکی پی ببریم.

مطابق با بند ۷ از ماده اول، بیماری، وضع غیرعادی جسمی یا روحی است که انجام خدمات درمانی را ایجاب می‌کند.

پس منظور از بیماری تنها وضعیت­‌های جسمی نیست. بلکه مطابق با این ماده، وضعیت­‌های روحی هم می‌­توانند مشمول خدمات بیمه قرار گیرند. البته در ادامه این بند دامنه خدمات پزشکی توسعه یافته است. به نحوی که اگر وضعیت جسمی یا روحی، موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار شود هم باید مشمول بیمه در نظر گرفته شود.

همچنین در بند ۹ از ماده یاد شده، به غرامت­‌هایی اشاره شده است. یکی از انواع غرامت­‌ها، در زمان بارداری یا عدم توانایی موقت به اشتغال به کارگر تعلق می­‌گیرد. در این بند اشاره شده که غرامت وجوه نقدی است که جایگزین دستمزد می­‌گردد.

پس به نظر می‌­رسد که علاوه بر هزینه‌­های درمانی و پزشکی، برخی وجوه نقد هم به کارگر تعلق می­‌گیرد.

حتی در ماده ۵۴ از قانون تامین اجتماعی، زمان اجرایی شدن خدمات درمانی را مشاهده می‌­کنیم. مطابق این ماده، شخص بیمه شده، از زمانی که مشمول بیمه باشند می‌­توانند از خدمات آن استفاده کنند.

از جمله این خدمات، خدمات پزشکی اعلام شده‌­اند. به نحوی که در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلاء به ‌بیماری می‌توانند از آن­‌ها استفاده کنند.

در ادامه این ماده، به دامنه خدمات پزشکی اشاره شده است. و این موارد شامل کلیه اقدامات درمانی‌ سرپایی – بیمارستانی – تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی اعلام شده است.

پس همان­گونه که مشاهده کردید، خدمات پزشکی متعددی، از لحظه بیمه شدن شخص، به وی تعلق می‌­گیرد. به نحوی که

  • اولا هزینه‌های درمان وی توسط بیمه تامین می­‌شود.
  • و ثانیا مبالغ وجه نقدی به عنوان غرامت دستمزد به وی تعلق می‌­گیرد.

البته در نظر داشته باشید که مطابق با آیین‌­نامه­‌های موجود، محدودیت­‌هایی در پرداخت­‌های بیمه پزشکی وجود دارد. و این موارد را باید در زمان نیاز به صورت موردی جستجو کنید.

استفاده از خدمات بازنشستگی

یکی از مهم­‌ترین دلایلی که اشخاص تمایل دارند مشمول بیمه تامین اجتماعی باشند، خدمات بازنشستگی است. در واقع بیمه تامین اجتماعی، به اشخاص بازنشسته، مبلغی وجود نقد به صورت ماهیانه پرداخت می­‌نماید.

این مورد در بند ۱۵ از ماده یک از قانون تامین اجتماعی تعریف شده است. مطابق با این بند، بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون.

پس همان­گونه که مشاهده می­‌شود، بازنشستگی به معنای کار نکردن به دلیل افزایش سن است. و در ماده ۳ از قانون تامین اجتماعی، مشمول پرداخت‌­های بیمه قرار گرفته است.

به نحوی که در بند این ماده ه از این ماده، بازنشستگی از موضوعات قانون تامین اجتماعی ذکر شده است.

پس یکی از خدماتی که کارگران به ازای حق بیمه پرداخت کرده می­‌توانند انتظار داشته باشند، حق بازنشستگی است.

اتفاقا یک فصل از قانون تامین اجتماعی به موضوع بازنشستگی اختصاص داده شده است. در واقع فصل هفتم از این قانون، از ماده ۷۶ به بعد بازنشستگی، شرایط و شمول آن را بیان کرده است.

مطابق با ماده ۷۶، بازنشستگی به عنوان یک مستمری پیش‌­بینی شده است. افرادی می­‌توانند از این مستمری برخوردار باشند که دو شرط را دارا باشند:

  1. حداقل ده سال حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی پرداخته باشند.
  2. سن مرد به شصت سال تمام و سن زن به پنجاه و پنج سال تمام رسیده باشد.

میزان و مبلغ مستمری بازنشستگی نیز در ماده ۷۷ ذکر شده است. در واقع مطابق با این ماده، مستمری بازنشستگی برابر است با یک سی و پنجم متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه توسط کارگر است.

پس همان­گونه که مشاهده کردید، با داشتن شرایطی می‌­توانید درخواست حق بازنشستگی داشته باشید. به شرط آن که حداقل ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشید و به سن مقرر هم رسیده باشید. خدمات مستمری بازنشستگی نیز در قالب وجه نقد و با توجه به حق بیمه­‌ای که پرداخت کرده‌­اید، محاسبه خواهد شد.

دیگر خدمات موردی بیمه

پرداخت حق بیمه کارگر به صورت ماهیانه، مزایای متعددی برای کارگر به همراه می‌­آورد. با وجود آن که بیشترین استفاده از خدمات بیمه، به خدمات پزشکی و بازنشستگی مرتبط است. اما نباید امکانات بیمه را به این دو مورد محدود نماییم.

از جمله دیگر خدماتی که به واسطه پرداخت حق بیمه به کارگر تعلق می‌­گیرد را در ادامه معرفی می­‌کنم.

دریافت حق بیمه بیکاری

حق بیمه بیکاری، یکی از کاربردی‌­ترین خدمات بیمه تامین اجتماعی است.

مطابق با این امکان، کارگر بیکار شده می‌­تواند کمک هزینه دریافت کند. کمک هزینه به ازای سال­‌هایی که بیمه پرداخت کرده است محاسبه خواهد شد. همچنین تا مدت زمان محدود، بیمه بیکاری دریافت می­‌شود. اما بیمه بیکاری به عنوان یک خدمت بسیار مناسب و کاربری باید شناخته شود.

کمک هزینه ازدواج

کمک هزینه­ ازدواج، برای جبران برخی از هزینه‌­های ازدواج به کارگر تعلق می‌­گیرد. این مبلغ با توجه به آیین‌­نامه‌­های زمان ازدواج باید تعیین تکلیف گردد. همچنین شرایط دریافت کمک هزینه یافت شده در آیین‌­نامه­‌های مربوطه قید می­‌شود.

کمک هزینه از کار افتادگی

از کار افتادگی به دو صورت است. ممکن است از کار افتادگی کلی و یا جزئی باشد.

در از کار افتادگی کلی، شخص دیگر نمی‌­تواند کار سابق خود یا کاری با درآمد مشابه داشته باشد. یعنی توانایی کار کردن را به صورت کلی از دست می‌­دهد و در نتیجه درآمدی ندارد.

اما در از کار افتادگی جزئی، کارگر بخشی از درآمد سابق خود را خواهد داشت. می­‌تواند این درآمد ناشی از کار سابق یا کار جدیدی باشد.

در این حالت­‌ها، یعنی از کار افتادگی، مبلغی مستمری به کارگر تعلق می­‌گیرد. مستمری می‌­تواند برای جبران تمام یا بخشی از درآمد کارگر باشد. پس برای هر دو از کار افتادگی جزئی و کلی، می‌­توان درخواست مستمری داشت.

مستمری بازماندگان کارگر

برخی از مزایای بیمه کارگر، به پس از فوت وی نیز گسترش می‌­یابد. در واقع مطابق با ماده ۸۰ از قانون تامین اجتماعی، برخی از انواع مستمری برای بازماندگان پیش‌­بینی شده است.

چنانچه بیمه شده متوفی یکی از شرایط ذیل را دارا باشد، بازماندگان مستمری دریافت می‌­نمایند:

  • در صورت فوت بیمه شده بازنشسته.
  • در صورت فوت بیمه شده از کار افتاده کلی مستمری‌بگیر.
  • در صورت فوت بیمه شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخته باشد.
  • در مواردی که بیمه شده بر اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری­‌های حرفه‌ای فوت نماید.

عواقب بیمه نکردن کارگر

پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما یک وظیفه قانونی است. طبیعتا زمانی که قانون یک وظیفه را به عهده شخص قرار می­‌دهد، روش‌های الزام آن را نیز پیش‌­بینی می‌­کند. به همین دلیل می‌­توان از کارفرما متخلف، نزد مراجع صالح طرح دعوا نمود.

اما نتیجه شکایت از کارفرما شامل دو مرحله می­‌باشد.

  1. در قدم اول، کارفرما الزام می­‌شود که مبالغ بیمه‌­ای که پرداخت نکرده را تادیه نماید. این بخش حق کارگر است و به کارگر پرداخت می‌­شود.
  2. اما در مرحله دوم، کارفرما به سبب تخلف از حکم قانونی، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می­‌شود. جریمه نقدی ماهیت مجازات دارد.

در این بخش، قصد دارم نتایج حاصل از پرداخت نکردن حق بیمه توسط کارفرما را تشریح دهم. و نکات یاد شده فوق را به صورت مفصل توضیح دهم.

ایجاد حق شکایت برای کارگر

همان­طور که پیش از این هم اشاره کردم، قانون کار یک قانون حمایتی است. این قانون با هدف به رسمیت شناختن و اجرا شدن حداقل حقوق و مزایای مناسب برای کارگران تصویب شده است. به همین سبب آنچه که در قانون می­‌بینیم، اولا به نفع کارگر است و ثانیا وجهه الزام­‌آوری دارد.

زمانی می‌­توانیم از الزامی بودن اجرای یک قانون یا مقرره صحبت کنیم که برخی از شرایط برای آن مهیا باشد. برای مثال باید بتوان نسبت به تخلف از اجرای آن، اعتراضی به عمل آورد.

یا به عبارت دیگر، زمانی یک قانون الزام آور به معنای حقیقی به شمار می‌­رود که بتوان از مراجع رسیدگی برخورد با متخلف را درخواست کرد. در نتیجه قانون کار هم زمانی هدف ما را پوشش می‌­دهد که امکان پیگیری و اعتراض برای کارگر وجود داشته باشد.

به همین سبب تقریبا کلیه حقوقی که در قانون کار برای کارگر پیش‌­بینی شده است، می‌­تواند موضوع دعوا قرار گیرد. اما مرجعی که برای طرح دعوا باید به آن مراجعه نماییم کجاست؟

در دعاوی حقوق کار، مرجع حل اختلاف و رسیدگی، محاکم قضایی نیستند. در واقع محاکم تخصصی برای این منظور پیش‌­بینی شده است.

این مراجع به عنوان مراجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی شناخته می­‌شوند. محل قرار گرفتن مراجع حل اختلاف کارگری، در محاکم قضایی واقع نشده است. نکته مهم‌­تر آن که تقریبا کلیه مراحل ثبت شکایت و پیگیری از آن را می‌­توان به صورت آنلاین انجام داد.

بیمه شدن کارگر هم یکی از حقوق قانونی وی است. در نتیجه همچون دیگر حقوقی که در قانون کار ذکر شده است، امکان پیگیری قضایی دارد. پس می‌­توان به مراجع حل اختلافات کارگری و کارفرمایی، بابت رد نشدن بیمه طرح شکایت نمود.

سامانه جامع روابط کار، به آدرس prkar.mcls.gov.ir مسیر ثبت شکایت به طریق آنلاین است. و یا آن که می­‌توان با مراجعه حضوری به اداره کار، شکایت خود را اعلام نمود.

در نظر داشته باشید که شکایت از پرداخت نشدن بیمه، مشروط است به اینکه کارفرما وظیفه پرداخت بیمه را داشته باشد. به عبارت دیگر باید رابطه کارگری و کارفرمایی بین طرفین برقرار باشد. حال چنانچه قرارداد کار بین شما و کارفرما امضا شده باشد، می‌­توانید از این قرارداد استفاده نماید.

اما اگر حتی قرارداد هم بین شما امضا نشده باشد، باید وجود رابطه کار را به نحو دیگری احراز نمایید. چنانچه پرداخت‌­های منظمی در حق شما انجام شده باشد، یکی از روش‌­های احراز رابطه کار می‌­تواند باشد.

اما در هر صورت بدانید که چنانچه کارفرما حق بیمه را برای شما پرداخت نکرد، امکان طرح شکایت را خواهید داشت. و برای پیگیری مناسب و کاربردی، در این مرحله می‌­توانید از خدمات مشاوره و وکالتی استفاده نمایید.

الزام کارفرما به پرداخت حق بیمه

زمانی که از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه شکایت می­‌کنید، چه نتیجه­‌ای را دنبال می­‌کنید؟ یا به عبارت دیگر، امید دارید که چه نتیجه‌­ای به دست آورید؟

اولین نتیجه شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه، عبارت است از الزام وی به پرداخت حق بیمه.

اما منظور آن نیست که حق بیمه­‌های پرداخت نشده را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد. بلکه پرداخت این مبلغ در حق شما خواهد بود.

پس مبالغ بیمه‌­ای که تعهد به پرداخت به سازمان تامین اجتماعی داشت اول محاسبه می‌­شود. و سپس کارفرما ملزم می­‌شود که این مبالغ را به شما پرداخت نماید.

ماده ۱۸۳ از قانون کار به این تعهد کارفرما اشاره کرده است. در بخش آغازین این ماده آمده است که:

‌کارفرمایانی که از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) ….

پس همان­گونه که مشاهده می­‌شود، اولین نتیجه شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه، جبران آن است. حال فرض کنید که ۱۰ سال با یک شرکت همکاری داشته‌­اید. پس از ۱۰ سال متوجه می­‌شوید که کارفرما بیمه را به صورت منظم پرداخت نکرده است.

برای مثال در هر سال ۲ یا ۳ ماه را پرداخت نکرده، یا آن که در هر ماه به جای ماه کامل، برای چند روز پرداخت ­کرده است.

در هر کدام از این موارد می­‌توانید طرح شکایت نمایید. به عبارت دیگر، لزومی ندارد که هیچ بیمه‌­ای برای شما پرداخت نشده باشد. کافی است که تمام بیمه موظف را برای شما پرداخت نکرده باشد. پس ممکن است که به ازای کل ۱۰ سال بیمه پرداخت نشده باشد. یا ممکن است که به صورت پراکنده چند ماه را پرداخت نکرده باشد.

در هر صورت برای شما حق طرح شکایت خواهد بود. و در هر مورد بررسی می­‌شود که کارفرما چه میزان از تعهد خود را اجرا نکرده است. معادل آن برآورد خواهد شد. و کارفرما ملزم می­‌شود که آن مبلغ را به شما پرداخت نماید.

پرداخت جریمه توسط کارفرما

اولین اثر شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه، جبران مبالغ پرداخت نشده بود. اما تنها اثر قانونی آن، جبران مبالغ یاد شده نیست.

در واقع علاوه بر آن که کارفرما باید از عهده پرداخت تعهدات سابق خود برآید، جریمه­‌ای نیز باید پرداخت نماید.

پرداخت جریمه از آن بابت است که اولا کارفرما وظیفه خود به پرداخت حق بیمه را جدی بگیرد. و ثانیا در قانون کار، به سر باز زدن کارفرما از پرداخت حق بیمه، چهره کیفری داده شده است. یعنی به عنوان یک رفتار مجرمانه پیش‌­بینی شده است.

طبیعتا هر رفتاری که به عنوان جرم اعلام شود، با مجازات هم همراه خواهد بود. به همین سبب است که در ماده ۱۸۵ رسیدگی به این جرم در صلاحیت دادگاه کیفری قرار داده شده است.

اما باید در نظر داشته باشید که محاکم اداره کار، مرجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی هستند. پس شما در قدم اول باید دعوای خود را در محاکم اداره کار طرح نمایید. حال ممکن است که مرجع یاد شده، دعوای شما را بپذیرد.

در این صورت مرجع حل اختلاف، کارفرما را به جبران مبالغ پرداخت نشده ملزم می­‌سازد. در مرحله بعدی، می­‌توانید حکم ماده ۱۸۵ را دنبال کنید. در این صورت باید با در اختیار داشتن حکم محکومت اداره کار، به مرجع کیفری مراجعه نمایید.

پس زمانی که از صلاحیت دادگاه­‌های کیفری یاد شده است، تنها برای بخش جریمه نقدی کارفرما است.

درصد این جریمه در بخش پایانی از ماده ۱۸۳ قانون کار ذکر شده است. مطابق با این ماده، جریمه نقدی می‌­تواند از دو تا ده برابر حق بیمه پرداخت نشده باشد. محتوای ماده دقیقا این گونه آورده شده:

کارفرمایانی که از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

پس نتیجه بعدی که از پرداخت نشدن حق بیمه برای کارفرما ایجاد خواهد شد، پرداخت جریمه نقدی است. این جریمه وضعیت و ماهیت مجازات دارد. و به همین سبب تعیین و اجرای آن در صلاحیت دادگاه کیفری اعلام شده است.

برای آن که بتواند جریمه نقدی موضوع ماده ۱۸۳ را درخواست نمود، اول باید تخلف کارفرما اثبات شود. احراز تخلف کارفرما نیز در حوزه صلاحیت­ هیات­‌های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی است. پس ابتدا باید پرونده صنفی در اداره کار ایجاد شود و به نتیجه محکومیت کارفرما منتهی شود.

نکات کلیدی در بیمه کارگر

با وجود آن که سعی کردم توضیح مناسبی از کلیه موضوعات مربوط به بیمه ارائه نمایم اما هنوز برخی نکات باقی مانده­ است. بعضی از مهم‌­ترین نکاتی که باید در خصوص بیمه کارگر بدانید، شامل موارد ذیل است:

  • نحوه محاسبه بیمه
  • زمانی که کارگر باید مشمول بیمه قرار گیرد
  • نحوه استعلام سابق بیمه
  • نحوه محاسبه جریمه پرداخت نکردن بیمه

در این بخش از نوشته قصد دارم دقیقا به موضوعات فوق ورود کنم. پس اگر هنوز سوالاتی در این موارد برای شما باقی مانده است، می‌توانید پاسخ آن را در این بخش جستجو نمایید.

زمان بیمه کردن کارگر

در این نوشته بارها اشاره کردم که پرداخت حق بیمه کارگر، وظیفه‌­ای به عهده کارفرما است. اما سوالی که پیش می­‌آید آن است که کارفرما از چه زمانی باید حق بیمه کارگر را بپردازد؟

در قانون کار، یک زمان مشخص برای پرداخت حق بیمه مقرر نشده است. اما از آن جایی که تعهدی برای کارفرما است، نتیجه می­‌گیریم از اولین روز برقراری رابطه کارگری و کارفرمایی، باید حق بیمه پرداخت شود.

پس حق بیمه، نسبت به کلیه مدت زمان همکاری شما و کارفرما باید برای شما پرداخت شده باشد. ممکن است که با کارفرما قرارداد کار امضا کرده باشید. و یا آن که ممکن است مدت زمانی بدون داشتن قرارداد کار با هم همکاری کرده باشید.

این وضعیت، تفاوتی در حق شما ایجاد نخواهد کرد. پس باید از همان اولین روزی که به عنوان کارگر مشغول به کار شده‌­اید، برای شما بیمه پرداخت شده باشد.

البته اصولا حق بیمه به صورت ماهیانه پرداخت می‌­شود. کارگاه­‌ها از این اختیار قانونی برخوردار هستند که حق بیمه هر ماه را تا پایان ماه پرداخت نمایند. حق بیمه هر ماه به نسبت روزهای کاری شما محاسبه می­‌شود.

پس بین ماه‌­های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و ۳۱ روزه تفاوت وجود دارد. همچنین اگر تنها برخی از روزهای ماه را با کارفرما قرارداد کار داشته باشید، فقط نسبت به همان روزها حق بیمه محاسبه می­‌شود.

اما در هر حال، حق شما است که از اولین روز شروع فعالیت، برایتان حق بیمه تنظیم و پرداخت گردد. و شکایتی هم که از این بابت می‌توان طرح نمود، به کلیه روزهای کاری شما سرایت خواهد داشت.

نحوه محاسبه بیمه کارگر

ممکن است برای شما هم سوال باشد که حق بیمه چگونه محاسبه و پرداخت می­‌شود. در نظر داشته باشید که نحوه محاسبه حق بیمه کارگر، یکی از اقداماتی است که باید با دقت کامل انجام شود.

دقت در محاسبه حق بیمه از آن بابت اهمیت دارد که در صورت تخلف و یا اشتباه، جریمه­‌هایی برای کارفرما مقرر می­‌گردد. همچنین شما این حق را دارید که بیمه کامل برایتان رد شده باشد. به همین سبب بهتر است که با نحوه محاسبه بیمه آشنا شوید.

محاسبه حق بیمه با اینکه دقت بسیار می‌­طلبد، اما از یک فرمول ساده پیروی می­‌کند. در واقع برای تعیین حق بیمه هر ماه، باید تعداد روزهای کارکرد، حقوق پایه روزانه و نیز حق مسکن و بن کارگری کارگر را در اختیار داشته باشیم.

همان­طور که مشاهده می­‌کنید، حق بیمه به نسبت حقوق پایه روزانه تنظیم می­‌شود. پس با توجه به اینکه پایه حقوقی شما چه میزانی مقرر شده باشد، میزان حق بیمه پرداختی نیز تغییر خواهد کرد.

اما حق مسکن و بن کارگری، مبالغ مشخصی هستند که در ابتدای هر سال اعلام می‌­شوند. حال مبلغ حق مسکن و بن کارگری را باید به ازای هر روز کارکرد محاسبه نمایید.

زمانی که کلیه اعداد و ارقام را در اختیار داشتید، می‌­توانید حق بیمه خود را محاسبه کنید.

برای این کار کافی است که تعداد روزهای کارکرد خود را در پایه حقوق روزانه ضرب نمایید. سپس حق مسکن و بن کارگری که برای همان تعداد روزهای کارکرد باید پرداخت شود را به نتیجه ضرب اضافه می­‌کنید. در نهایت عدد به دست آمده را در ۳۰ درصد ضرب خواهید کرد.

اما در نظر داشته باشید که عدد به دست آمده، مجموع حق بیمه است. این مبلغی است که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

در حالی که از کل حق بیمه، ۲۳ درصد را کارفرما و ۷ درصد را کارگر خواهد پرداخت. به همین سبب اگر قصد داریم حق بیمه پرداختی توسط کارفرما را محاسبه نمایید، باید در محاسبه فوق، ۳۰ درصد را با ۲۳ درصد جایگزین نمایید. همچنان که می­‌توانید ۳۰ درصد را با ۷ درصد تغییر داده و حق بیمه قابل پرداخت توسط خود را به دست آورید.

آنچه که در نحوه محاسبه حق بیمه بیان شد، در قالب فرمولی به طریق ذیل خواهد بود:

  • (تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن + بن کارگری) × ۳۰% = حق بیمه قابل پرداخت به سازمان تامین اجتماعی.
  • (تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن + بن کارگری) × ۲۳% = حق بیمه قابل پرداخت توسط کارفرما.
  • (تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن + بن کارگری) × ۷% = حق بیمه قابل پرداخت توسط کارگر.

نحوه پرداخت حق بیمه کارگر

پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرمایان اصولا به طریق آنلاین انجام می­‌گیرد. البته هنوز امکان پرداخت حضوری وجود دارد. اما معمولا تنها زمانی پرداخت حضوری انجام می­شود که روش­های آنلاین بنا به دلایلی در دسترس نباشد.

خوشبختانه برای پرداخت حق بیمه، روش­های متعدد و متنوعی پیش­بینی شده است. در ادامه هر کدام از این روش­های را مطرح می­کنم.

·         پرداخت حق بیمه از طریق پرتال سازمانی تامین اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی سامانه­ای اختصاصی طراحی و معرفی کرده است. در این سامانه انواع خدمات برای کارفرمایان و کارگران ایجاد شده است.

برای مثال کارفرمایان گروه‌های بیمه‌ حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، کارگران ساختمانی و رانندگان انفرادی می­توانند از این سامانه برای پرداخت حق بیمه استفاده نمایند.

پرتال یاد شده در آدرسhttps://samt.tamin.ir/  قابل دسترس است. و امکان پرداخت آنلاین حق بیمه را مهیا ساخته است.

همچنین کارفرما می­تواند به صورت لیستی، حق بیمه کارکنان خود را پرداخت نماید. در این صورت باید از طریق منوی کاربران در سامانه تامین اجتماعی اقدام نماید. ارسال لیستی مشخصات کارکنان و پرداخت حق بیمه آن­ها، در آدرس tamin.ir  در دسترس خواهد بود.

·         پرداخت حق بیمه کارگران از طریق اینترنت بانک: بانک­های ملت و رفاه کارگران این امکان را فراهم ساخته­اند که به صورت مستقیم حق بیمه کارگران را پرداخت نماییم. برای این منظور باید در بانک­های فوق حساب بانکی داشته باشیم. سپس می­توانیم از طریق اینترنت بانک، حق بیمه کارگران را مستقیماً واریز نماییم.

·         پرداخت حق بیمه کارگران از طریق دستگاه­های خودپرداز: پس از آنکه لیست بیمه برای کارکنان هر ماه رد کردیم، یک شناسه پرداخت به ماه اعلام خواهد شد. این شناسه پرداخت را می­توان از طریق دستگاه­های خودپرداز نیز شناسایی و پرداخت نمود. در نتیجه چنانچه به طریق آنلاین امکان پرداخت حق بیمه میسر نشد، می­توانید به کمک دستگاه­های خودپرداز اقدام نمایید.

·         پرداخت حق بیمه از طریق کدهای USSD: روش دیگری که برای پرداخت حق بیمه کارگران وجود دارد، به کمک کدهای دستوری است. در واقع با شماره گیری # ۷۱۳*۷۲۴* می­توانید نسبت به شناسایی و پرداخت حق بیمه کارگران اقدام نمایید.

·         پرداخت حق بیمه کارگران اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی یک اپلیکشن هم تهیه و معرفی کرده است. به کمک حساب کاربری که در این نرم افزار دارید، می­توانید برای پرداخت حق بمیه کارگران اقدام نمایید.

استعلام سوابق بیمه گذشته
با حقوق مختلف کارگران زمانی که حق بیمه برای ایشان پرداخت نشود آشنا شدیم. اما این حقوق زمانی برای ما کاربرد خواهد داشت که بتوانیم از وضعیت بیمه­های پرداخت شده آگاه شویم.

خوشبختانه روش­های چندگانه­ای برای استعلام سابقه بیمه وجود دارد. به کمک این روش­ها می­توان دقیقاً مشاهده نمود که برای چه روزهایی توسط چه سازمانی برای ما حق بیمه پرداخت شده است.

سامانه تامین اجتماعی، خدمات متعددی برای کاربران پیش­بینی کرده است. برای مثال کارگران می­توانند استعلام سابقه بیمه خود را از این سامانه دریافت نمایند.

البته استفاده از خدمات سامانه مذکور، تنها با ایجاد حساب کاربری ممکن است. پس در قدم اول باید حساب کاربری در سامانه تامین اجتماعی ایجاد نمایید.

خوشبختانه امکان ورود به سامانه از طریق درگاه دولت من هم وجود دارد. پس چنانچه در سامانه تامین اجتماعی حساب کاربری نداشته باشید، اما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید، باز هم می­توانید از خدمات آن استفاده نمایید.

در هر صورت پس از آنکه به صورت موفق به سامانه ورود کردید، خدمات مختلف برای شما آزاد می­شود.

در این مرحله می­توانید از گزینه سوابق بیمه، دقیقاً مشاهده کنید که حق بیمه پرداختی برای شما چگونه است. در واقع در منوی خدمات بیمه شدگان، یک گزینه به عنوان خدمات سوابق وجود دارد. با انتخاب این گزینه می­توانید، کلیه سوابق خود را به دست آورید.

در نتیجه می­توانید مطمئن شوید که حق بیمه پرداخت شده برای شما با میزان روزهای حقیقی کارکردتان همخوانی دارد. و طبیعتاً چنانچه مطابقت نداشت، می­توانید از روش­های یاد شده جهت طرح دعوا و شکایت اقدام نمایید.

نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارگر برای هر سال
زمانی که کارفرما از تعهد خود برای پرداخت حق بیمه کارگر سر باز می­زند، چه اتفاقی میفتد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در قدم اول کارفرما باید مبالغ کسری را پرداخت نماید. پس در اولین قدم، آنچه که کارفرما پرداخت نکرده محاسبه و از وی دریافت می­شود.

اما علاوه بر پرداخت مبالغ کسری، جریمه یا مجازات دیگری هم برای کارفرما مقرر شده است. در واقع پرداخت نکردن حق بیمه کارگران، به عنوان یک جرم در قانون کار پیش­بینی شده است. و طبیعتاً هر رفتار مجرمانه، با مجازات همراه است.

اما جرم پرداخت نکردن حق بیمه کارگران، با مجازات از نوع جریمه نقدی مواجه می­شود. مرجعی که می­تواند میزان جریمه نقدی را مقرر نماید، مراجع قضایی کیفری هستند. همچنین پرداخت جریمه نقدی به حساب­های مقرر قانونی انجام می­گیرد.

اما نحوه محاسبه میزان جریمه نقدی چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در دو قانون به این موضوع پرداخته شده است. اولی قانون کار است. مطابق با ماده ۱۸۳ از این قانون، چنانچه کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده باشد، به پرداخت جریمه نقدی محکوم می­شود.

میزان جریمه نقدی می­تواند از دو برابر تا ده برابر مبلغ بیمه­ای که پرداخت نکرده است مقرر گردد.

اما علاوه بر حکم کلی قانون کار، یک قانون اختصاصی نیز در این خصوص وجود دارد. در واقع قانون “دریافت جرایم نقدی از کارفرمایان کارگاه­های مشمول قانون تامین اجتماعی که ظرف مهلت مقرر، نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق بیمه شدگان و حق بیمه مربوط اقدام نمی نمایند” عنوان یک قانون خاص است.

در تبصره دو از ماده یک این قانون جریمه قابل پرداخت به نحو مقطوع اعلام شده است. مطابق با این ماده، جریمه نقدی به پرداخت اصل حق بیمه افزوده خواهد شد. اما مبلغ آن به صورت مقطوع تعیین می­گردد. اما مبلغ جریمه نقدی به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

مبنای محاسبه که با توجه به مبالغ تخلف کارفرما مقرر شده است و به قرار ذیل است:

۱.     تا مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه، معادل ۷ بدهی پرداخت نشده همان ماه

۲.     از مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل، ۱۲ درصد بدهی پرداخت نشده همان ماه

۳.     از مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه، معادل ۱۷ درصد بدهی پرداخت نشده همان ماه.

۴.     از مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال به بالا بدهی ماهانه، معادل ۲۲ درصد بدهی پرداخت نشده همان ماه

همان­گونه که مشاهده می­کنید، میزان جریمه نقدی از ۷ درصد تا ۲۲ درصد مقرر شده است. این ضرایب با توجه به بدهی ماهیانه کارفرما انتخاب می­شوند.

میزان جریمه نقدی و نحوه پرداخت آن توسط مراجع صالح تعیین تکلیف خواهد شد. اما مبنای ایشان برای اعلام جریمه نقدی، یکی از دو ماده فوق خواهد بود. البته از آنجایی که قانون دوم یک قانون اختصاصی است، اصولاً درصدهای پلکانی یاد شده در فوق مبنای محاسبه جریمه نقدی قرار می­گیرند.

نتیجه­گیری
در این نوشته به صورت مفصل با موضوع حق بیمه کارگر و جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما آشنا شدیم. دانستیم که کارگر و کارفرما دو طرف یک قرارداد کار هستند. کارگر شخصی است که به ازای دریافت مزد کارهایی را برای کارفرما انجام می­دهد. و در مقابل کارفرما نیز تعهدات و وظایف قانونی نسبت به کارگر به عهده دارد.

دانستیم که من­جمله حقوق کارگر، بیمه شدن وی است. پرداخت حق بیمه که توسط کارفرما در هر ماه انجا می­شود، معادل ۳۰ درصد از حقوق کارگر است. بیمه بودن کارگر مزایای متعددی اعم از درمانی، بیکاری، بازنشستگی و دیگر محاسن به همراه دارد.

به همین سبب تخلف کارفرما از پرداخت حق بیمه کارگر، با مجازات همراه بود. دانستیم که کارگر می­تواند شکایت خود را نسبت به بیمه نبودن به مراجع اداره کار تقدیم نماید. مراجع یاد شده، کارفرما را به پرداخت حق بیمه­های باز مانده در حق کارگر محکوم می­نماید. همچنین دانستیم که کارفرما باید جریمه­های نقدی نیز به عنوان مجازات به صندوق­های مقرر قانونی، پرداخت نماید.

تلاش کردم راهنمای جامعی از موضوع در اختیارتان قرار دهم. اما اگر احتیاج به مشاوره بیشتری احساس کردید، می­توانید از خدمات مشاوره بهره ببرید. خوشبختانه ما در بنیاد وکلا، انواع خدمات مشاوره تلفنی، حضوری و آنلاین را برای موضوعات دعاوی اداره کار ارائه می­دهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا