روابط نا مشروع

رابطه نامشروع: صفر تا صد جرم و مجازات روابط نامشروع

در این مقاله صفر تا صد رابطه نامشروع و جرم و مجازات روابط نا مشروع را به شما آموزش خواهم داد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید نکات مهم پیرامون جرم رابطه نامشروع را آموخته و با قوانین موثر در کشف و ثبت شکایت از جرم رابطه نامشروع به شکل اصولی آشنا شوید.

برای اینکه بتوانید با مجازات‌های جرم روابط نامشروع به شکل کامل و اصولی آشنا شوید و آثار حقوقی و کیفری مهم آن را بشناسید پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه من باشید.

آشنایی اولیه با روابط نامشروع

در بخش ابتدایی مقاله قصد دارم شما را با مفهوم و تعریف رابطه نامشروع از منظر قانونی آشنا کنم و همچنین به مهم‌ترین تفاوت جرم رابطه نامشروع و جرم زنا پرداخته‌ام.

رابطه نامشروع

بنابراین اگر شما به دنبال کسب اطلاعات در خصوص تعریف گستره‌ جرم رابطه نامشروع هستید مطالعه این بخش را به شما توصیه می‌کنم.

رابطه نامشروع چیست؟

قانونگذار ما در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی جرم رابطه نامشروع را اینطور تعریف کرده است که هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم می‌شوند و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

یکی از چالشی‌ترین مباحث حقوق کیفری جرم رابطه نامشروع است؛ بر اساس قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع جرمی است که زیر مجموعه عنوان جرایم خلاف عفت و اخلاق عمومی قرار می‌گیرد.

همانطور که از عنوان این جرائم پیداست به معنای جرائم خلاف شرع است که البته می‌توان به خلاف قانون نیز از آن تعبیر کرد.

بر اساس عرف و قانون کشور ما زن و مردی که رابطه زوجیت بین آنها برقرار نشده باشد اگر روابطی با هم داشته باشند مرتکب جرم رابطه نامشروع شده‌اند.

دامنه جرم روابط نامشروع

دامنه جرم روابط نامشروع گستره وسیعی را در بر می‌گیرد چرا که مطابق آنچه در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در تعریف روابط نامشروع آمده است؛ مصادیق تعیین شده در این ماده به عنوان مثال بیان شده‌اند.

زیرا هرگونه رابطه بدون دخول و مادون زنا می‌تواند تحت عنوان رابطه نامشروع قرار گیرد اعم از انجام اعمالی همچون بوسیدن در آغوش گرفتن و… و یا حتی انجام اعمال غیر فیزیکی مانند مکالمات جنسی و ارائه عکس‌ها یا فیلم‌های جنسی به یکدیگر.

بنابراین در خصوص گستره و دامنه جرم روابط نامشروع نباید به موارد تعیین شده توسط قانون اکتفا کرد و البته باید در نظر داشت هرگونه رابطه‌ای مانند همکاری بین زن و مرد نامحرم را نمی‌توان از مصادیق رابطه نامشروع تلقی کرد.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

تفاوت‌های اساسی و متعددی در زمینه‌های گوناگون بین جرم رابطه نامشروع و جرم زنا وجود دارد اما در اینجا قصد داریم به مهم‌ترین عناوین تفاوت‌های رابطه نامشروع و زنا بپردازیم؛

زنا از جرائم حدی است به این معنا که موجب، نوع و میزان و کیفیت مجازات را قانونگذار تعیین کرده است و امکان هیچ گونه تغییر و تخفیفی در آن وجود ندارد.

همچنین زنا به این معناست که زن و مرد نامحرم با یکدیگر رابطه جنسی از قبل یا دبر داشته باشند. اما منظور از رابطه نامشروع روابط فیزیکی مانند بوسیدن، بغل کردن، دست دادن و مواردی همچون آن است که به رابطه جنسی ختم نمی‌شود و منجر به دخول نمی‌شود.

مجازات رابطه نامشروع همانطور که ذکر کردیم ۹۹ ضربه شلاق است در حالی که مجازات حد زنا اعدام و گاهی رجم یعنی سنگسار است و در مواردی نیز ۱۰۰ ضربه شلاق می‌باشد که در واقع مجازات آن‌ها در مواد ۲۲۱ تا ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی مبحث حدود مشخص شده است.

تفاوت‌های دیگری که میان جرم روابط نامشروع و زنا وجود دارد آن است که در خصوص اثبات جرم زنا سخت‌گیری بسیاری توسط شارع مقدس انجام شده است به نحوی که اگر فردی نتواند اتهام زنا را ثابت نماید خود به دلیل جرم قذف ممکن است مجازات شود.

انواع مجازات روابط نامشروع

برای آشنایی با مجازات انواع رابطه نامشروع و مصادیق مختلف آن مطالعه این عناوین می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

مجازات رابطه نامشروع

در این بخش به مهم‌ترین عناوین مرتبط با مجازات روابط نامشروع از جمله تعزیر در رابطه نامشروع، مجازات رابطه بدون دخول، مجازات اکراه به رابطه نامشروع و… پرداخته‌ام.

شلاق تعزیری در رابطه نامشروع

منظور از مجازات‌های تعزیری برخلاف مجازات‌های حدی، مجازات‌هایی است که توسط شارع مقدس تعیین نشده است بلکه قانون‌گذار گستره‌ی آن‌ها را تعیین کرده است و قاضی مخیر است تخفیف و یا معافیت‌هایی را برای فرد محکوم در نظر بگیرد. مجازات تعزیری تعیین شده برای جرایم روابط نامشروع یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است.

در اجرای شلاق تعزیری و شلاق حدی تفاوت‌هایی وجود دارد از جمله آنکه در ماده ۳۴ آیین‌نامه نحوه اجرای احکام تعزیری آمده است.

همچنین در شلاق تعزیری ایام بازداشت قبلی موثر است و کسر می‌گردد در حالی که در شلاق حدی میزان بازداشت سابق اثری ندارد.

مجازات رابطه بدون دخول

مهم‌ترین رکن در تفاوت رابطه نامشروع با زنا در آن است که رابطه جنسی بدون دخول در دسته روابط نامشروع قرار می‌گیرد و مجازات آن ذیل عنوان مجازات رابطه نامشروع در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده است؛ در حالی که مجازات مربوط به رابطه زنا در مواد ۲۲۱ الی ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی و در بخش حدود آمده است که مستلزم وقوع دخول است.

بنابراین آنچه که در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی برای مجازات رابطه نامشروع مادون زنا پرداخته است هرگاه زن و مردی که میان آنها علقه زوجیت نباشد و مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا گردند به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد.

همانطور که پیداست مصادیقی همچون تقبیل یا مضاجعه که در این ماده عنوان شده است تنها از باب مثال است و بنابراین کلیه روابط نامشروع مادون زنا مشمول این ماده می‌شوند.

مجازات اجبار به رابطه نامشروع

اکراه در ماده ۲۰۲ قانون مدنی ما چنین تعریف شده است که به اعمالی حاصل می‌شود که موثر در هر شخص باشعوری بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد در مورد اعمال اکراه آمیز سن و شخصیت و اخلاق و مرد و زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود.

مطابق آنچه در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات آمده است اگر فردی دیگری را به انجام رابطه نامشروع مجبور نماید تنها شخص مجبور کننده مجازات می‌شود و شخصی که مجبور شده مجازات نمی‌شود.

بنابراین به طور مثال اگر مردی اقدام به اجبار و اکراه زن برای انجام یکی از مصادیق رابطه نامشروع نماید تنها آن مرد محکوم به مجازات می‌شود.

چنانچه در قسمت انتهایی ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که اگر عمل منافی با عفت با عنف و اکراه همراه باشد تنها اکراه کننده تعزیر می‌شود.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار

در خصوص ارتکاب جرم رابطه نامشروع توسط زن یا مرد متاهل لازم به توضیح است که در این مورد برخلاف جرم زنا که تاهل هر یک از مرتکبین جرم بر میزان مجازات اثر گذار است، در جرم رابطه نامشروع این مجازات‌ها با توجه به تاهل طرفین تغییری نمی‌کند.

اما وقوع این جرم توسط هر یک از زن یا مرد متاهل می‌تواند آثار قانونی دیگری را در پی داشته باشد از جمله آن که اثبات وقوع این جرم توسط همسر مرتکب می‌تواند این اثر را در پی داشته باشد که همسر او این موضوع را به عنوان یکی از عوامل و مصادیق عسر و حرج دانسته و به استناد این موضوع تقاضای طلاق کند.

همچنین زمانی که زن شوهرداری مرتکب جرم رابطه نامشروع شود؛ این نکته می‌تواند از مصادیق نشوز زن تلقی شده و منجر به محرومیت او از دریافت نفقه گردد.

شرایط تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی برای جرم رابطه نامشروع یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است؛ با توجه به آنکه شلاق تعیین شده در این قانون تعزیری می‌باشد امکان تبدیل آن به جریمه نقدی وجود دارد.

قانونگذار تبدیل مجازات شلاق به جریمه نقدی را به عنوان یکی از تخفیف‌ها در نظر گرفته است.

برای آنکه امکان تبدیل مجازات شلاق به جریمه نقدی وجود داشته باشد باید شرایط مخففه در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی وجود داشته باشد.

شرایط مطرح شده در این ماده شامل گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، همکاری موثر مرتکب در شناسایی شرکا یا معاونان یا تحصیل ادله، اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، اعلام متهم قبل از تعقیب اظهار ندامت یا حسن سابقه او، خفیف بودن زیان وارده و یا مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم است.

در حالتی که این شرایط وجود داشته باشد قاضی می‌تواند تشخیص دهد که تبدیل مجازات به نفع متهم است و در این صورت اجازه تبدیل مجازات شلاق تعزیری به جزای نقدی را صادر کند.

میزان جزای نقدی در رابطه نامشروع

همانطور که در تعیین مجازات‌های جرایم نامشروع تعیین شده است مجازات این جرائم یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است؛ و چون مجازات این جرائم تعزیری است امکان اعمال تخفیف در صورت وجود جهات تخفیف وجود دارد.

همچنین قاضی می‌تواند تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی را اعمال کند که در اصطلاح عرفی به این عمل خریدن شلاق گفته می‌شود.

در ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی قیمت هر ضربه شلاق تعزیری تعیین شده است. به این ترتیب که در صورتی که مجازات مورد حکم، شلاق تعزیری یا جزای نقدی باشد، هر روز بازداشت، معادل سه ضربه شلاق یا سیصد هزار(۳۰۰.۰۰۰) ریال است. چنانچه مجازات متعدد باشد به ترتیب نسبت به حبس، شلاق و جزای نقدی محاسبه می‌گردد.

البته این مبلغ مطابق مصوبه سال ۹۵ هیات وزیران تعدیل شده است و هر ساله توسط قوه قضاییه به روزرسانی می‌شود و هر سه ضربه شلاق معادل چهارصد هزار ریال می‌باشد.

حکم تبعید در رابطه نامشروع

مطابق آنچه در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در تعیین مجازات‌های جرایم نامشروع آمده است؛ شلاق تعزیری به عنوان مجازات‌های این جرم تعیین شده است و اشاره‌ای به تبعید به عنوان یک مجازات‌ نشده است؛ بنابراین در مواردی که تبعید به عنوان مجازات جرائم نامشروع تعیین می‌شود.

از زبان وکیل متخصص باید گفت تبعید به عنوان یک مجازات تکمیلی انتخاب می‌شود که ممکن است به صورت الزام به اقامت در مکان تعیین شده یا منع از اقامت در محل معین باشد.

همانطور که در ماده ۲۳ قانون مجازات‌ اسلامی در خصوص مجازات‌های تکمیلی بیان شده است؛ دادگاه می ‌تواند فردی را که به حد، قصاص یا مجازات تعزیری محکوم کرده است، با رعایت شرایط مقرر در این قانون، متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات وی به یک یا چند مجازات از مجازات‌ های تکمیلی بندها و تبصره‌‌های این ماده محکوم نماید.

  • اقامت اجباری در محل معین
  • منع از اقامت در محل یا محل های معین

بنابراین تعیین مجازات تبعید برای محکومین جرایم نامشروع به عنوان مجازات تکمیلی است و نه مجازات اصلی.

اثبات رابطه نامشروع

برای اثبات رابطه نامشروع با درنظر داشتن نوع رابطه مدارک و راه‌های مختلفی وجود دارد که در این عنوان به مدارک لازم برای اثبات، راه‌های اثبات رابطه نامشروع مجازی و رابطه نامشروع در خودرو و مجازات‌های آن پرداخته‌ام.

شکایت رابطه نامشروع

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

به طور کلی ادله و مدارک ثابت کننده‌ی جرائم رابطه‌ی نامشروع  شامل مواردی همچون اقرار خود متهم نزد قاضی دادگاه، شهادت شهود و علم قاضی به استناد گزارش مامورین انتظامی و سایر امارات دیگر می‌شود.

اما در خصوص اثبات این دسته از جرائم این نکته قابل توجه‌ است که ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد که هرگاه ادله و مدارک اثبات برای وقوع جرائم منافی عفت کافی نباشد و متهم نیز انکار نماید، هرگونه تحقیق و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار ممنوع است.

مگر در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار و ربودن و اغفال داده شود. هر چند اگر جرم رابطه نامشروع دارای شاکی خصوصی باشد دادگاه موظف است به شکایت شاکی و مدارکی که ارائه می نماید رسیدگی کند.

راه‌های اثبات رابطه نامشروع

در خصوص راه‌های اثبات رابطه نامشروع باید گفت این جرم نیز مانند سایر جرائم می‌تواند از طریق شهادت شهود و یا علم قاضی قابل اثبات باشد؛ اما دلایل دیگری مانند پرینت مکالمات هر یک از طرفین، پیامک‌ها، تصویر، فیلم یا صوت نیز می‌تواند به عنوان اماره برای قاضی قابل توجه باشد.

یکی دیگر از اسناد و مدارکی که برای اثبات رابطه نامشروع به کار می‌رود گواهی پزشکی قانونی مبنی بر وقوع رابطه نامشروع است؛ به ویژه این امر در خصوص رابطه نامشروع اجباری یا همان تجاوز به عنف بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از ادله الکترونیکی مانند استناد به پیامک‌ها و ایمیل‌ها و تصاویر می‌تواند به عنوان اماره‌ای برای اثبات رابطه نامشروع قابل قبول باشد.

همچنین راه دیگر اثبات رابطه نامشروع اقرار خود متهم است که البته در صورت اقرار متهم نیاز به ارائه مدارک دیگر نیست.

اثبات رابطه نامشروع مجازی

همانطور که در تعریف رابطه نامشروع و مصادیق آن اشاره کردیم رابطه نامشروع به رابطه مادون زنا گفته می‌شود که البته مصادیق آن انحصاری نیستند؛ با در نظر داشتن گسترش ارتباطات در فضاهای ارتباط جمعی و فضای مجازی و توسعه استفاده از اپلیکیشن‌ها بین افراد مختلف جامعه این فضا نیز بستری شده است برای انجام برخی جرائم.

بنابراین یکی از مصادیق مهم رابطه نامشروع در انجام آن از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام تلگرام و واتساپ هست، که مشابه رابطه نامشروع تلفنی است.

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی از همین طریق میسر است و بنابراین با استناد به شواهد و مستندات مانند پیام‌ها عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در کنار شهادت شهود یا اقرار خود طرفین می‌توان این موارد را اثبات کرد.

بنابراین جالب توجه است که ارسال پیام‌های جنسی و انجام چت‌های سکسی، می‌تواند نمونه‌ای از وقوع جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی باشد که بررسی آن توسط مراجع انتظامی همچون پلیس فتا امکان‌پذیر است.

رابطه نامشروع در خودرو

احتمال وقوع رابطه نامشروع در خودرو یکی از امور متداول است؛ چرا که کثرت پرونده‌های دادسرای ارشاد در خصوص انجام اعمال نامشروع در خودروهای شخصی موضوع قابل توجهی است.

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات ارتکاب رابطه نامشروع در خودرو نیز شلاق از ۱ تا ۹۹ ضربه می‌باشد؛ که با توجه به تعزیری بودن این شلاق‌ها تعیین تعداد آنها در اختیار قاضی پرونده است.

البته امروزه تحت شرایط خاصی امکان تبدیل شلاق تعزیری به جزای نقدی وجود دارد که در مباحث قبلی به آن اشاره کرده‌ایم.

در خصوص پیامک‌های مربوط به انجام اعمال خلاف عفت عمومی در خودرو کد ۱۶ توسط پلیس امنیت اخلاقی پیامک می‌شود؛ این کد به بیانگر دو هفته توقیف خودرو شخص بدون امکان تخفیف و بخشودگی است.

ارکان جرم رابطه نامشروع

برای وقوع هر جرمی وجود ارکان سه‌گانه عنصر قانونی، مادی و روانی(معنوی) ضرورت دارد؛ در ادامه قصد داریم مهم‌ترین نکات مرتبط با ارکان جرم رابطه نامشروع را ذکر کنم.

انواع رابطه نامشروع

عنصر قانونی جرم رابطه نامشروع

رکن قانونی جرم رابطه نامشروع در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

مطابق آنچه در این ماده آمده است هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

همانطور که پیداست جرم رابطه نامشروع از دسته جرایم تعزیری است.

عنصر مادی جرم رابطه نامشروع

عنصر مادی جرم رابطه نامشروع دربرگیرنده رفتار مجرمانه مرتکب جرم موضوع جرم و شرایط اوضاع و احوال تحقق جرم است در واقع جرم رابطه نامشروع از نوع جرائم انجام فعل یا عمل است و شامل ترک فعل نمی‌شود.

بنابراین هرگونه اقدام و عملی که منافی عفت عمومی باشد مشمول عنوان جرم رابطه نامشروع است؛ البته رفتارهایی همچون نشستن زن و مرد در پارک یا تنها بودن آنها در اتومبیل و موارد این چنینی نمی‌تواند به عنوان عنصر مادی جرم رابطه نامشروع شناخته شود.

برای شکل‌گیری جرم رابطه نامشروع باید اولا وجود رابطه بین زن و مرد احراز شود؛ بنابراین باید نامشروع بودن رابطه نیز بین این افراد احراز شود به عنوان مثال روابط کاری یا مشابه آن رابطه نامشروع تلقی نمی‌شود.

همچنین مهمترین رکن شکل‌گیری رابطه نامشروع آن است که بین زن و مرد پیوند زناشویی ناشی از نکاح وجود نداشته باشد زیرا با وجود عقد نکاح و وجود پیوند زناشویی دیگر جرمی رخ نداده است.

عنصر معنوی در جرم رابطه نامشروع

منظور از عنصر معنوی در خصوص جرم رابطه نامشروع آن است که ارتکاب این عمل با اراده و عمد انجام دهنده همراه باشد؛ البته وقوع جرم رابطه نامشروع نیاز به سوء نیت خاص ندارد و تنها با سوء نیت عام نیز قابل انجام است.

روش شکایت از جرم رابطه نامشروع

در خصوص شکایت از جرم رابطه نامشروع مانند روابط نامشروع جنسی و جسمی شاکی باید طرح دعوای خود را مستقیما به دادگاه اعلام کند به عنوان مثال در خصوص مواردی همچون بوسیدن و در آغوش گرفتن دادگاه صلاحیت رسیدگی از ابتدای امر را دارد.

روش شکایت از جرم رابطه نامشروع

اما در رابطه با روابط نامشروع دیگری همچون ارسال پیامک و یا روابط تلفنی تنظیم شکایت باید در دادسرا انجام شود.

دادگاه یا دادسرا در خصوص بررسی پرونده با احضار متهم یا بررسی مدارکی همچون اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی و مانند آن‌ها روند رسیدگی را انجام می‌دهند.

رسیدگی به جرم رابطه نامشروع نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد چرا که از جمله جرایم غیرقابل گذشت است و بنابراین حتی در حالتی که شاکی از شکایت خود صرف نظر کند یا رضایت بدهد مجازات فرد همچنان پابرجاست.

مرجع صالح به رسیدگی جرم رابطه نامشروع

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم رسیدگی به جرم عمل نامشروع و به طور کلی جرائم منافی عفت در صلاحیت دادگاه است و مستقیما در دادگاه مطرح می‌شود و به همین دلیل نیازی به طرح دعوا در دادسرا نیست؛ زیرا چنانچه ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد به کلیه جرایم زنا، لواط و سایر جرائم منافی عفت به طور مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود.

منظور از جرائم منافی عفت که در این ماده بیان شده است جرائم جنسی حدی مانند زنا، لواط و… است و همچنین جرائم جنسی غیر حدی مانند تقبیل و مضاجعه که تحت عنوان جرایم رابطه نامشروع شناخته می‌شود.

رسیدگی به عموم جرایم نامشروع در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ است و اگر موضوع جرم زنای محصن یا محصنه باشد دادگاه کیفری ۱ صلاحیت رسیدگی خواهد داشت.

پرسش‌های متداول

در این مقاله تلاش کردم تمام نکات مهم در ارتباط با تعریف جرم رابطه نامشروع، مصادیق دربرگیرنده آن، تفاوت رابطه نامشروع با جرم زنا و مجازات‌های تعیین شده در قانون برای آن را شرح دهم.

همچنین از دیگر مواردی که در این مقاله سعی در تشریح آن کردم اثبات رابطه نامشروع و راه‌های مختلف آن و روش‌های شکایت از جرم رابطه نامشروع است.

در ادامه به مهمترین پرسش‌های متداول شما در این رابطه از زبان مشاوره حقوقی می‌پردازم.

به چه رابطه‌هایی رابطه نامشروع گفته می‌شود؟

تشخیص مصادیق رابطه نامشروع بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی با مقام قضایی است چرا که هرگونه اقدام و عملی همچون قدم زدن یا صحبت کردن میان دو نامحرم به عنوان رابطه نامشروع تلقی نمی‌شود. 

تفاوت رابطه نامشروع با زنا در چیست؟

رابطه نامشروع به روابط مادون زنا گفته می‌شود و رابطه زنا به این معناست که رابطه جنسی با دخول کامل بین زن و مرد نامحرم انجام گیرد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

شکایت از جرم رابطه نامشروع به وکیل متخصص کیفری بنیاد وکلا

آیا شما یا یکی از نزدیکان‌تان با مشکل جرم رابطه نامشروع مواجه هستید؟ گروه حقوقی بنیاد وکلا به عنوان معتبرترین مرکز حقوقی ایران در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد تا شما را در هر مرحله از رسیدگی قانونی راهنمایی کند.

خدمات ما در حوزه جرم رابطه نامشروع شامل:

  • تحلیل دقیق پرونده‌های مربوط به جرم رابطه نامشروع و اثبات آن توسط وکیل روابط نا مشروع
  • نمایندگی قانونی در محاکم و فرآیندهای قضایی مربوط به اثبات جرم رابطه نامشروع یا دفاع از آن
  • راهنمایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و حقوقی  در ارائه و ثبت شکایت از جرم رابطه نامشروع آن می‌شود.

اگر به دنبال وکیل متخصص دعاوی کیفری هستید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر با وکیل در موضوع جرم رابطه نامشروع مشورت کنید ، وارد صفحه مشاوره حقوقی روابط نا مشروع شوید و از روش‌های برخط و تلفنی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا