مالکیت معنوی

مالکیت معنوی یا مالکیت فکری چیست؟ آشنایی کامل و صفر تا صد

در این مقاله تمامی نکات مرتبط با مالکیت معنوی و اقدام به ثبت آن به صورت صفر تا صد به شما آموزش داده می‌شود.

با مطالعه این مقاله می‌توانید با نکات مهم در خصوص اقدام به ثبت مالکیت معنوی و شرایط آن، مراحل مهم تکمیل اظهارنامه ثبت اختراع، کلیات مرتبط با قانون مالکیت معنوی و غیره را آموخته و فرایند کار با سامانه‌های آن را بشناسید.

برای اینکه با مصادیق مالکیت معنوی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه من باشید.

آشنایی با مالکیت معنوی

امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل پایه‌ای در حقوق دنیا، بحث مالکیت معنوی است و در خصوص جنبه‌های مختلف نوآوری‌ها و استعدادهای انسان‌ها اثرگذار است.

آشنایی با مالکیت معنوی

در این بخش ابتدایی مقاله قصد داریم شما را با ابعاد مختلف مالکیت معنوی و تاریخچه شکل‌گیری آن آشنا کرده و در خصوص سامانه مربوط به مالکیت معنوی در سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعاتی ارائه دهیم.

مالکیت معنوی چیست؟

برای تعریف مالکیت معنوی باید گفت زمانی که یک فرد به واسطه خلاقیت و یا ایده پردازی‌های خود یک اثر خلاقانه و نوآوری جدیدی را ابداع می‌کند حقوقی برای او در نظر گرفته می‌شود که این آثار به وجود آمده توسط او را حفظ کند.

مثلا تصور کنید که یک طراح به واسطه خلاقیت و ایده پردازی خود و یا یک نویسنده به دلیل خلق اثری شگرف و نوآورانه؛ حق و حقوقی دارند که به عنوان مالکیت معنوی شناخته می‌شود و در واقع آثار آنها را در برابر مخاطرات مختلف و دستبردهای گوناگون حفظ می‌کند.

بنابراین هر فرد نسبت به آثار و ایده‌های خلاقانه خود حقوقی دارد که تحت عنوان مالکیت معنوی شناخته می‌شود و امتیازات مادی و معنوی آن اثر را تا محدوده زمانی مشخصی در اختیار صاحب آن می‌داند.

سازمان جهانی مالکیت فکری تعریفی را منحصرا از مالکیت فکری ارائه داده است که در ادامه به ذکر آن می‌پردازم؛

حقوق قانونی است که افراد به واسطه فعالیت‌هایی که در زمینه‌هایی از قبیل صنعتی علمی ادبی هنری و غیره به دست می‌آورند، در واقع حقوق مالکیت معنوی به معنای حقوقی است که چگونگی حمایت و استفاده از خلاقیت‌های فکری انسان را تعیین می‌کند.

تاریخچه مالکیت فکری

مالکیت فکری اولین بار در سال ۱۹۷۹  مطرح شد؛ البته کاربرد این اصطلاح به معنای امروزی آن به سال ۱۸۰۸ میلادی باز می‌گردد.

به طور کلی استفاده از مالکیت فکری در معنای حمایت حداقلی از طرح‌های نوآورانه جهت تشویق افراد به ایجاد آثار خلاقانه بوده است و فقط در موارد محدودی اعطا می‌شده است.

در کشور ما نیز توجه به مالکیت فکری به سال ۱۳۱۰ باز می‌گردد زمانی که در قانون ثبت علائم و اختراعات به این نکته توجه شد و همچنین در آیین نامه اصلاحی این قانون در سال ۱۳۳۸ به بحث حق اختراع و مالکیت فکری در حوزه صنعت و تجارت پرداخته شد.

همچنین الحاق کشور ایران در سال ۱۳۳۷ به پیمان بین المللی اتحادیه پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی و تجاری و کشاورزی بیانگر اهمیت این موضوع در تاریخچه حقوق کشورمان است.

در خصوص حق تالیف و حمایت از هنرمندان نیز تصویب قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان در سال ۱۳۴۸ بیانگر نقش پررنگ این موضوع در حقوق کشورمان است.

تصویب قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی در سال ۱۳۵۲، قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی کالا در سال ۱۳۸۳، قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجارتی در سال ۱۳۸۶ نمونه‌های مختلفی از اهمیت مالکیت فکری در حقوق ایران می‌باشد.

سامانه مالکیت معنوی

در کشور ما حمایت از مالکیت معنوی بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است؛ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی یک سامانه کرده است تا افراد بتوانند اموال فکری خود را در این سامانه ثبت کرده و مالکیت خود بر ایده‌های خلاقانه را تثبیت کنند.

این سامانه که به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناخته می‌شود به آدرس ipm.ssaa.ir در دسترس است؛ افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه اظهارنامه اختراع طرح صنعتی علائم و نشانه‌های جغرافیایی و مواردی این چنینی را ثبت نمایند.

شما می‌توانید با مراجعه به این سامانه و ثبت نام در آن از خدمات ارائه شده در آن استفاده کرده و مالکیت فکری و معنوی خود را در حوزه‌های مختلف ثبت نمایید.

قابلیت استعلام از دیگر خدمات این سامانه است.

اقسام مالکیت فکری

مالکیت فکری در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی تقسیم بندی می‌شود؛ مبنای این تقسیم بندی مصادیق مالکیت فکری است.

بنابراین آثاری از قبیل کتاب آثار سینمایی موسیقی و نرم‌افزارهای رایانه‌ای در دسته مالکیت ادبی و هنری قرار می‌گیرند و تحت قانون کپی رایت هستند.

اما آثار دیگری از جمله  اختراعات طرح‌های صنعتی نام و علامت تجاری و نشان‌های جغرافیایی در دسته مالکیت صنعتی قرار می‌گیرند.

نکته قابل توجه آن است که ممکن است مواردی از مالکیت فکری وجود داشته باشد که در این دسته‌بندی‌های کلی قرار نگیرند مانند کشف گونه‌های جدید جانوری و یا گیاهی.

مصادیق مالکیت معنوی

مالکیت معنوی به عنوان یک مسئله‌ دارای پیشینه‌ قابل توجه، مصادیق متعددی را در بر می‌گیرد؛ از جمله آن‌ که استعدادها و فعالیت‌های خلاقانه‌ی افراد مختلف در حیطه‌های گوناگون باید تحت حمایت قانون و مالکیت معنوی باشد.

Examples of intellectual property

در این بخش مصادیق مختلف مالکیت معنوی از جمله ادبی و هنری، مالکیت صنعتی، تجاری و… را مورد بحث قرار داده‌ایم که مطالعه آن را برای آشنایی بیشتر شما توصیه می‌کنم.

مالکیت ادبی و هنری

مالکیت ادبی و هنری و حقوق مربوط به آن به موضوع بهره‌برداری مالی در خصوص آثار متعلق به یک نویسنده و یا هنرمند می‌پردازد؛ بر این اساس تمامی آورده‌های مالی یک اثر ادبی و هنری در یک برهه زمانی موقت متعلق به نویسنده آن اثر و یا هنرمند است.

اما در مفهوم عام این کلمه دربرگیرنده تمامی حقوق مادی و غیر مادی مربوط به آثار فکری یک پدیدآورنده است.

در خصوص مالکیت ادبی باید گفت زمانی که مولف و مصنف اقدام به تالیف یک اثر می‌کنند حقوقی را نسبت به آن اثر دارا هستند که مالکیت ادبی به معنای به رسمیت شناختن آن حقوق است.

همچنین هنرمند با خلق یک اثر هنری حقوقی نسبت به اثر ایجاد شده داراست.

حقوق مربوط به مولفین بیانگر امتیازات مادی و معنوی مختلفی است که نسبت به آثار فکری و حقوق پیرامون آن در نظر گرفته می‌شود.

مالکیت صنعتی

با تحولاتی که در اثر انقلاب صنعتی در اروپا و کل جهان ایجاد شد موضوع ثبت اختراعات و صنایع مختلف اهمیت بسیاری پیدا کرد بنابراین حقوقدانان  جهت حفظ حقوق پدیدآورندگان اختراعات و صنایع مختلف قوانین و مقرراتی را در این خصوص تصویب و ایجاد کردند.

مالکیت صنعتی نیز به واسطه همین قوانین ایجاد شد و به معنای حقوق و اختیاراتی است که افراد بر موضوعات مختلف صنعتی مانند اختراعات و پدیده‌های صنعتی ایجاد شده نوین دارند؛ در واقع حق مالکیت صنعتی به ایجاد کنندگان صنایع و اختراعات مختلف این حق را می‌دهد که موقتا به طور انحصاری از آن بهره‌برداری مالی کنند.

علائم تجاری

اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌های موسسات مختلفی که به فعالیت یا ارائه خدمات خاصی اشتغال دارند و یا تولید محصولات خاصی را عهده‌دار هستند و در این زمینه اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند، اصولا در زمینه امور تجاری که در آن فعال هستند علامتی را به صورت انحصاری ثبت می‌کنند که این علامت باعث وجه تمایز آن‌ها از دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود و دارای جنبه تجاری و شناسایی است.

در واقع یکی از مهم‌ترین نقش‌های علامت تجاری ایجاد تمایز بین یک کالا یا خدمت شرکت خاص با دیگر شرکت‌هاست تا مشتریان بتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند.

قانونگذار جهت حمایت از حقوق دارنده علامت تجاری و ایجاد زمینه برای رقابت سالم بین بنگاه‌های مختلف از علائم تجاری نیز حمایت می‌کند.

علائم تجاری به کار رفته در شرکت‌ها و یا بنگاه‌های مختلف باید نوین و جدید باشند و تکراری نباشند همچنین طراحی این علائم تجاری باید به گونه‌ای باشد که منجر به گمراهی مشتریان نشود.

حق اختراع

بر اساس ماده ۱ قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۸۶؛ اختراع هر فرد نتیجه فکر فرد یا افراد است این افراد کسانی هستند که اولین بار فرآیند یا فرآورده‌های خاصی را به صورت نوین ارائه می‌کنند، و یا مشکلاتی که در یک حرفه فناوری صنعت و یا مانند آنها وجود داشته باشد را حل می‌نمایند.

بنابراین جهت حمایت از این افراد ورقه اختراع صادر می‌شود که به عنوان یک سندی در جهت حمایت از اختراع افراد می‌باشد.

در خصوص ورقه اختراع باید گفت، این ورقه امتیاز انحصاری یک اختراع است که از جانب دولت به مخترع برای یک مدت معینی واگذار می‌شود.

اسرار تجاری

در موارد خاصی ممکن است که اطلاعاتی از جمله فرمول‌های تولید، رویه یا فرایند تولید یک طرح، الگوهای صنعتی و.. در یک کسب و کار به حدی با ارزش تلقی شود که در دست داشتن آنها منجر به پیشرفت‌ها در کسب و کار نسبت به رقبا شود.

بنابراین حقوق مالکیت فکری نسبت به این موارد نیز حمایت خاصی را در نظر می‌گیرد تا این اسرار افشا نشوند اما زمانی که هر یک از این اسرار تجاری افشا شوند دیگر تحت حمایت مالکیت فکری نخواهند بود.

حق چاپ

در خصوص حمایت از حق چاپ؛ آثاری که ممکن است دارای حق چاپ باشند مانند آثار ادبی، موسیقی، هنری، عکاسی معماری و آثار سینمایی، همچنین نقشه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری محافظت می‌شوند.

البته برای اینکه این آثار تحت حمایت حق چاپ باشند لازم است که اصل بوده و نتیجه تلاش خود نویسنده باشند.

بنابراین آثار کپی غیر قابل حمایت از حق چاپ است.

نکته جالب در خصوص حق چاپ آن است که دربرگیرنده آثاری است که ماهیت غیر کاربردی داشته باشند چرا که آثاری که دارای ماهیت کاربردی باشند در محدوده اختراعات قرار می‌گیرند.

مالکیت معنوی در قانون

قانون‌گذاران ما از همان سال‌هایی ابتدایی پررنگ شدن نقش مالکیت معنوی در عرصه‌های مختلف در جهان به فکر پایه‌گذاری قوانین مرتبط بوده‌اند.

مالکیت معنوی در قانون

در این بخش از مقاله قوانین مرتبط با مالکیت معنوی را معرفی کرده و با روش‌های ثبت اظهارنامه‌ ثبت اختراع آشنا می‌شویم، همچنین در ادامه به سامانه استعلام مالکیت معنوی و اداره آن می‌پردازم.

قانون مالکیت معنوی در ایران

قانون مالکیت معنوی در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه قرار داشته است؛ و اولین نشانه‌های بروز و ظهور این قانون در حقوق ما به سال ۱۳۱۰ و زمان تصویب قانون ثبت علائم و اختراعات برمی‌گردد.

پس از آن در سال ۱۳۳۸ آیین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم و اختراعات به بحث حق اختراع و مالکیت فکری در حوزه صنعت و تجارت پرداخته است.

قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان از دیگر قوانین ایران در حوزه مالکیت معنوی است.

همچنین قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، قانون جرائم رایانه‌ای، قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی و…

از جمله مهم‌ترین قوانینی هستند که در حقوق ایران در خصوص به رسمیت شناختن مالکیت معنوی و حمایت از مالکیت معنوی به تصویب رسیده‌اند و مورد استفاده قشر حقوقی از جمله وکیل قرار می‌گیرد.

روند ثبت اظهارنامه اختراع

همانطور که می‌دانید زمانی اختراع قابل حمایت است که ثبت شده باشد؛ و یکی از گام‌های مهم در خصوص ثبت اختراع تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.

اظهارنامه ثبت اختراع در سه نسخه به زبان فارسی و بدون هیچگونه ایراد یا قلم خوردگی باید تنظیم شود.

در چه تاریخ و امضای متقاضی و یا نماینده قانونی او در اظهارنامه لازم است. در واقع مخترع با ارائه اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع می‌کند؛ مالکین یک اختراع می‌تواند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

ذکر نکاتی از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، نشانی و کد پستی، تابعیت و سمت، نوع فعالیت، محل و شماره ثبت لازم است.

در صورتی که اظهارنامه ثبت اختراع توسط نماینده متقاضی ارائه شود ذکر اطلاعات شناسایی و نشانی او نیز الزامی است.

ذکر عنوان اختراع و تاریخ و محل و شماره اظهارنامه یا گواهینامه اختراع در خارج در صورت درخواست حق تقدم لازم است.

استعلام مالکیت معنوی

جهت استعلام مالکیت معنوی در خصوص برند یا نام تجاری یک بنگاه می‌توانید به طریق ذیل اقدام کنید؛

همانطور که واقفید بر اساس قانون تمامی علائم تجاری پس از تایید مراجع قانونی ثبت و در روزنامه رسمی آگهی می‌شوند؛ در خصوص علامت تجاری ثبت شده از طریق سایت می‌توان استعلام کرد.

برای اقدام به استعلام باید به سایت سازمان مالکیت معنوی به آدرس iripo.ssaa.ir مراجعه کرده و وارد صفحه اصلی سامانه شوید.

در مرحله بعد بر روی قسمت میز خدمات الکترونیک کلیک کرده و از منوی نمایش داده شده، منوی ثبت علائم را انتخاب کنید.

برای جستجو و استعلام علائم تجاری مد نظرتان لازم است اطلاعات مربوط به یکی از کادرهای صفحه نمایش داده شده را وارد کرده و کد امنیتی را درج کرده و دکمه جستجو را کلیک کنید.

در صورتی که نام تجاری و یا برند مد نظر شما در بازار عرضه و ثبت شده باشد از طریق این استعلام می‌توانید به اطلاعات مربوط به آن دست پیدا کنید.

اداره ثبت مالکیت معنوی

اداره ثبت مالکیت معنوی در شهرهای مختلف ایران واقع شده است در این بخش آدرس اداره ثبت مالکیت معنوی در شهرهای مختلف را قرار داده‌ام.

  • تهران میدان امام خمینی خیابان خیام خیابان فیاض بخش، شمال پارک شهر جنب ساختمان
  • شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره  ثبت مالکیت معنوی تهران
  • اصفهان خیابان چهارباغ روبروی بیمارستان شریعتی اداره اسناد و املاک اصفهان
  • مشهد بلوار ملک الشعرای بهار جنب بانک ملی اداره ثبت اسناد و املاک مشهد
  • تبریز میدان ساعت کوچه حاج هاشم اداره ثبت اسناد و املاک تبریز
  • کرمانشاه خیابان فرهنگیان فاز ۱ بلوار مطاعی اداره ثبت اسناد کرمانشاه
  • شیراز میدان معلم خیابان همت جنوب اداره مالکیت صنعتی شیراز

البته با ایجاد سامانه مالکیت معنوی؛ جهت هرگونه استعلام یا ثبت اختراع با مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی به آدرس ssaa.ir می‌توانید مراجعه کنید.

مولفه‌های مالکیت معنوی

مالکیت معنوی به طور عمومی در بر گیرنده مولفه‌های مختلفی از جمله حق کپی، ثبت اختراع و علائم تجاری است که در سه بخش مجزا در ادامه مقاله آن‌ها را تحلیل و بررسی کرده‌ایم.

مولفه‌های مالکیت معنوی

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات در این خصوص هستید مطالعه این بخش برای شما مفید خواهد بود.

حق کپی

حق کپی به صاحب یک اثر یا نوشته این اجازه را می‌دهد که اثر خود را پخش کند یا تغییراتی را در آن ایجاد کند.

و به طور کلی هر عملی که مجددا موجب استفاده از محصول شود می‌تواند به عنوان کپی تلقی شود و این حق تنها منحصر به آفریننده یک اثر است.

البته حق کپی برای یک محصول دارای مدت زمان محدود و خاصی است و پس از گذشت این مدت زمان دیگر آن محصول مورد حمایت این حق قرار نمی‌گیرد و به طور عمومی می‌تواند مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

مدت زمان حق کپی ۵۰ سال پس از مرگ صاحب اثر است.

امروزه حق کپی علاوه بر نوشته‌ها و آثار مختلف به تصاویر گرافیکی تصاویر متحرک و آواها و موسیقی نیز تعلق دارد.

حق کپی علاوه بر اصل ایده شامل مشتقات و محصولات یک ایده نیز می‌شود.

به طور کلی بیشتر موارد چاپی مانند کتاب، شعر، رمان، نرم‌افزارهای کامپیوتری، قطعات موسیقی، درام، تصاویر متحرک مشمول حق کپی می‌شوند.

ثبت اختراع

زمانی که فردی اقدام به اختراع  یا نوآوری در زمینه‌ای می‌کند به او حق اختراع اعطا می‌شود؛ این حق اختراع باعث می‌شود که استفاده تجاری از محصول یا ابداع ایجاد شده برای مدت محدودی مخصوص فرد مخترع باشد.

همچنین اقدام به فروش یا تغییر در یک اختراع تا زمانی که حق اختراع به مخترع داده می‌شود مخصوص اوست.

حق اختراع نیز یک نوع از دسته حقوق مربوط به مالکیت معنوی است که متعلق به هر وسیله ماده یا روش جدیدی است که دارای ویژگی خلاقانه بودن و جدید بودن باشد.

با اعطای حق اختراع به فرد مخترع این حق به او داده می‌شود که از محصول خود هر نوع استفاده تجاری بکند و از لحاظ مادی نسبت به اختراع خود تمامی حقوق را داشته باشد.

البته برای حق اختراع یک دوره در نظر گرفته می‌شود که این مدت زمان ۲۰ سال تعیین شده است یعنی به مدت ۲۰ سال از زمان ثبت اختراع تنها مخترع حق استفاده تجاری از آن را دارد؛ پس از اتمام این مدت زمان ۲۰ ساله به طور خودکار حق اختراع از بین رفته و مخترع باید جزئیات اختراع خود را برای عموم افراد جامعه بیان کند و بر گسترش علم و فناوری اثرگذار باشد.

برای آن که حق ثبت اختراع به یک محصول یا روش ابداعی تعلق بگیرد باید مقدماتی انجام شود؛ از جمله آنکه لازم است آن محصول تایید و امتحان و ثبت شده تا سازمان رسمی حق ثبت اختراع را به آن بدهد.

نشانه تجاری

نشانه تجاری یا Trademark نشانه‌ای است که برای مشخص کردن و ایجاد وجه تمایز بین محصولات و تولیدات یک شرکت یا بنگاه بازرگانی از دیگر شرکت‌ها استفاده و به کار گرفته می‌شود؛ در واقع شرکت‌ها موظف هستند که با ایجاد یک نشانه تجاری محصولات خود را از دیگر شرکت‌ها مشخص کرده و متمایز سازند.

عنوان دیگری که مشابه نشان تجاری است و در همین راستا به کار می‌رود علامت سرویس است؛ Service mark که برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی به کار می‌رود که اقدام به ارائه یک سرویس یا خدمات مشخصی می‌کنند.

به طور کلی نشانه تجاری می‌تواند دربرگیرنده یک کلمه سمبل یا نشانه یا یک طرح و یا حتی ترکیبی از تمامی این‌ها باشد؛ نکته قابل توجه آن است که در برخی موارد از اصوات و صداها نیز می‌تواند به عنوان یک علامت تجاری تلقی شود مثلا شرکت‌هایی که برای تبلیغات خود از نوعی قطعه موسیقی خاص استفاده کنند.

علامت تجاری به عنوان یک مولفه ارزشمند برای هر شرکت شناخته می‌شود چرا که بر میزان جلب توجه و جذب مشتریان اثر مستقیم دارد.

نحوه ثبت مالکیت معنوی چگونه است؟

پیش از این سامانه‌ای را که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شده در جهت انجام استعلام مالکیت معنوی به شما معرفی کردیم؛ در این بخش از مقاله قصد داریم نحوه ثبت مالکیت معنوی را به شما آموزش دهیم.

How to register intellectual property

اگر کسی قصد داشته باشد در حوزه اختراع یا ثبت برند و علامت تجاری اقداماتی را انجام دهد باید چه مراحلی را طی کند؟

همانطور که گفتیم ثبت مالکیت معنوی در حوزه‌های مختلف از جمله ثبت اختراع ثبت طرح‌های صنعتی و علائم و نشانه‌های جغرافیایی با تنظیم اظهارنامه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

همچنین با مراجعه به سامانه سازمان مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir می‌توان اظهارنامه‌های الکترونیک مربوطه را تکمیل و تشریفات مربوط به آن را طی کرد.

برای ورود به سامانه ابتدا سامانه مالکیت معنوی را در مرورگر جستجو کرده و سپس از قسمت بالای صفحه بر روی نوار میز خدمات الکترونیک کلیک کنید.

در خصوص هر یک از خدمات مربوط به ثبت مالکیت معنوی از جمله ثبت طرح صنعتی، ثبت نشان جغرافیایی، ثبت برند و علامت تجاری و یا اختراع؛ بر روی گزینه مربوطه کلیک کنید.

پس از انتخاب هر گزینه مد نظر به صفحه ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی به نشانی imp.ssaa.ir وارد می‌شوید؛ هرگونه اقدام در راستای ثبت مالکیت معنوی نیازمند ثبت نام کردن در این سامانه است.

پرسش‌های متداول

مالکیت معنوی چیست؟

مالکیت معنوی به آن معناست که هر فردی نسبت به آثار و عملکرد خلاقانه و نوآورانه خود حق مالکیت دارد و دیگران نمی‌توانند به حق افراد تعرض کنند.

انواع مالکیت معنوی شامل چه مواردی می‌شود؟

مالکیت معنوی دربرگیرنده ابعاد مختلفی همچون مالکیت آثار هنری، ادبی، ایده‌های صنعتی، علائم تجاری و… است که در مقاله به آن پرداختم.

ثبت حق مالکیت معنوی با بنیاد وکلا

اگر شما قصد دارید اقدام به ثبت مالکیت معنوی کنید و در این خصوص نیاز به ثبت اختراع، یا نشانه تجاری و… دارید لازم است در خصوص پروسه اقدام به ثبت و نکات مرتبط با مالکیت معنوی مطالعاتی را انجام داده و اطلاعات مهمی را کسب نمایید؛

آیا شما یا یکی از نزدیکانتان قصد ثبت اختراع یا طرح دعوا در زمینه مالکیت معنوی را دارید؟ مشاوران ما در بنیاد وکلا به عنوان معتبرترین مرکز حقوقی ایران در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد تا شما را در هر مرحله از فرایند اقدام به ثبت مالکیت معنوی راهنمایی کند.

خدمات ما در حوزه مالکیت معنوی شامل:

  • تحلیل دقیق پرونده‌های مربوط به مالکیت معنوی توسط وکیل مالکیت معنوی
  • نمایندگی قانونی در محاکم و فرآیندهای قضایی مربوط به ثبت مالکیت معنوی و حمایت از آثار و اختراعات و…
  • راهنمایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و حقوقی  در زمینه مالکیت معنوی می‌شود.

اگر به دنبال وکیل متخصص دعاوی مالکیت معنوی هستید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر با وکیل در موضوع ثبت مالکیت معنوی و سایر دعاوی مرتبط مشورت کنید ، وارد صفحه مشاوره حقوقی مالکیت معنوی شوید و از روش‌های مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا