مالیات بر ارث

مالیات بر ارث: راهنمای جامع

مقاله پیش رو یک راهنمای جامع و کامل از موضوع مالیات بر ارث و تمامی جزئیات آن است که شما را با فرآیند پرداخت مالیات بر ارث آشنا می‌کند.

بسیاری از افراد پس از آن که در پروسه انحصار وراثت و تقسیم سهم الارث قرار می‌گیرند مهم‌ترین دغدغه آن‌ها می‌شود پرداخت مالیات بر ارث. اگر شما نیز در این گروه قرار دارید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید تا از پرداخت هزینه گزاف و اضافی یا اتلاف وقت خود در مراجع قضایی جلوگیری کنید و زودتر بتوانید ترکه را تقسیم کنید.

در این مقاله قصد داریم مالیات بر ارث را از منظر حقوقی و قانون و ایضا رویه‌ عملی بررسی کرده و نکات اجرایی جزئی پیرامون این موضوع را بیان کنم. پس با من همراه باشید.

مفاهیم پایه مالیات بر ارث

در ابتدای این مقاله شما باید با مفاهیمی مانند مالیات بر ارث، اموال مشمول مالیات و هم‌چنین اموال معاف از مالیات آشنا شوید؛ در این بخش قصد داریم به تعریف مالیات بر ارث و انواع معافیت‌های آن، طبقات مختلف وراث و غیره پرداخته و آن‌ها را به طور کامل شرح دهم.

مالیات بر ماترک

پس با من در این فصل همراه باشید.

مالیات بر ارث چیست؟

در تعریف مالیات بر ارث گفته می‌شود که از انواع مالیات است که پرداخت آن بر عهده وارثان فرد متوفی می‌باشد و میزان آن با میزان ترکه متوفی تعیین می‌شود.

ارث به معنای اموالی است که از شخص متوفی و پس از فوت او به وراث می‌رسد و البته این مال می‌تواند دربرگیرنده‌ی حقوقی مالی متوفی نیز باشد.

منظور از ورثه، افراد از جمله خویشان یک فرد است که به تناسب قرابت در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند؛ در خصوص اموالی که به ورثه متوفی تعلق می‌گیرد نیز مالیات تعیین شده است که مطابق ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم تحت عنوان مالیات بر ارث شناخته می‌شود؛ واضح است که پس از فوت هر فردی اموال و دارایی‌های او به وارثان قانونی او می‌رسد.

پس مطابق آنچه از عنوان این مبحث روشن است مالیات بر ارث؛ مالیاتی است که از اموال باقیمانده از فرد متوفی به دولت پرداخت می‌شود.

مالیات بر ارث از دسته مالیات‌های مستقیم است که مطابق قانون باید پس از فوت فرد متوفی به دولت پرداخت شود.

وراث موظف هستند ظرف مدت یک سال از تاریخ فوت متوفی جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیات مراجعه کنند.

البته روند پرداخت مالیات بر ارث مراحلی دارد که شامل انحصار وراثت و اقدامات دیگری نیز می‌گردد که در ادامه مقاله به شرح این مراحل خواهیم پرداخت.

اموال مشمول مالیات بر ارث

در خصوص تعیین اموالی که مالیات بر ارث به آنها تعلق می‌گیرد باید به ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کنیم.

مطابق این ماده مالیات شامل لیستی از اموال می‌گردد که وارثان مکلف هستند برای این دسته از اموال مالیات بر ارث را پرداخت کنند.

این اموال شامل سپرده‌های بانکی، اوراق ارزش‌دار مانند اوراق بهادار و مشارکت و تمام سودهای متعلق به آن‌ها، سهام غیر بورسی، سود سهام و سهم الشرکه، سود حساب‌های بانکی و حق امتیاز، وسایل نقلیه صرف نظر از انواع زمینی هوایی یا دریایی متوفی، مغازه و حق سرقفلی، ملک و آپارتمان مسکونی، املاک اداری، حق واگذاری محل، صندوق امانات بانک، موجودی حساب فرد متوفی در موسسات مالی و اعتباری، کالاها و تجهیزاتی که به واحدهای تجاری یا تولیدی فرد متوفی تعلق دارند می‌شود.

اموال معاف از مالیات بر ارث

بر اساس آنچه در قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است بعضی از اموال فرد متوفی که به وراث منتقل می‌شود معاف از مالیات هستند.

منطبق با بند ۳ ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم کلیه اموالی که برای نهادها یا سازمان‌ها مورد نذر وقف یا حبس قرار بگیرند معاف از مالیات می‌باشند.

و همچنین بر اساس بند یک ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم کلیه مبالغ مربوط به وظیفه بازنشستگی مزایای پایان خدمت بازخرید خدمت مرخصی استحقاقی بیمه اجتماعی و… از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند.

علاوه بر آن وجوه پرداختی به موسسات بیمه‌گذار یا کارفرما از قبیل انواع بیمه‌های عمر و زندگی، خسارت‌های پرداختی فوت و همچنین دیه و مانند آنها که به صورت یکجا یا مستمر به ورثه متوفی پرداخت می‌شود از پرداخت مالیات معاف هستند.

مورد دیگر از اموال معاف از مالیات در ارث کلیه دارایی‌ها و اثاث موجود در منزل فرد متوفی است که مطابق بند ۴ ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم این اموال نیز معاف از مالیات هستند.

همچنین وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث  نمی‌باشند و احراز شهادت برای استفاده از مقررات ماده ۲۵ قانون مالیات‌های مستقیم منوط به تایید یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی است.

بر اساس آنچه در ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده است؛ وراث فرد متوفی منفردا یا جمعا یا ولی یا امین یا قیم یا نماینده‌ی قانونی آن‌ها موظفند به منظور کسر هزینه‌های کفن و دفن در حدود عرف و عادات و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی از ماترک موضوع ماده ۱۷ این قانون ظرف مدت یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه‌ای حاوی کلیه اقلام ماترک با تعیین ارزش روز زمان فوت و تصریح مطالبات و بدهی‌ها به اداره امور مالیاتی صلاحیت‌دار تسلیم کنند.

البته کسر بدهی‌ها از ماترک جهت معافیت از مالیات مستلزم ارائه‌ی رونوشت یا تصویر گواهی شده‌ی اسناد مربوط به بدهی‌ها و مطالبات متوفی است.

نکته قابل توجه در خصوص اموال ماترک معاف از مالیات آن است که در خصوص این اموال اداره امور مالیاتی موظف است یک گواهی مبنی بر بلامانع بودن ثبت یا انتقال یا پرداخت یا تحویل اموال و دارایی‌های غیر مشمول متوفی به وراث را به مراجع ذی‌ربط صادر کند.

طبقات وراث مشمول ارث

قانون مالیات‌های مستقیم در ماده ۱۸ خود به طبقه‌بندی وراث پرداخته است مطابق این ماده وراثی که ماترک به آن‌ها تعلق می‌گیرد به سه دسته تقسیم می‌شوند.

در واقع طبقه‌بندی وراث برای تعیین میزان سهم الارث آن‌ها صورت می‌گیرد.

  • طبقه اول شامل: پدر, مادر, زن, شوهر, اولاد و اولاد اولاد می‌شود.
  • وراث طبقه دوم شامل اجداد یعنی پدربزرگ و مادربزرگ، برادر، خواهر، و اولاد آن‌ها می‌شود.
  • وراث طبقه سوم شامل عمو عمه دایی خاله و اولاد آن‌ها است.

مطابق قانون میزان مالیاتی که هر طبقه از وراث باید پرداخت کنند از دیگری متفاوت است؛ چرا که پرداخت سهم الارث وراث طبقات مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است.

بررسی مالیات بر ارث ورثه

در بررسی مالیات بر ارث ورثه نکته حائز اهمیت آن است که قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص تعیین مالیات ورثه در سال ۱۳۹۵ تغییر کرد.

بنابراین در تعیین مالیات‌های بر ارث زمان فوت متوفی مهم است و چنانچه زمان فوت پیش از سال ۹۵ باشد مالیات بر ارث مطابق با قانون قدیم محاسبه خواهد شد و در صورتی که پس از آن باشد مطابق قانون جدید تعیین می‌شود.

بر اساس قانون قدیم مالیات بر ارث ماده ۹ قانون قدیم به شرح ذیل مالیات طبقات مختلف را تعیین می‌کند:

  1. مالیات بر ارث تا ۵ میلیون تومان برای وراث طبقه اول ۵ درصد، طبقه دوم ۱۵ درصد، طبقه سوم ۳۵ درصد.
  2. مالیات بر ارث تا ۲۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۵ میلیون تومان برای وراث طبقه اول ۱۵ درصد، طبقه دوم ۲۵ درصد، طبقه سوم ۴۵ درصد.
  3. مالیات بر ارث تا ۵۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۲۰ میلیون تومان برای وراث طبقه اول ۲۵ درصد، طبقه دوم ۳۵ درصد، طبقه سوم ۵۵ درصد.
  4. مالیات بر ارث نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان برای وراث طبقه اول ۳۵ درصد، طبقه دوم ۴۵ درصد، طبقه سوم ۶۵ درصد.

محاسبه مالیات بر ارث

روش محاسبه مالیات متعلق بر ارث در قانون مالیات‌های مستقیم مورد اشاره قرار گرفته است؛ با اصلاحات این قانون، مالیات بر ارث در خصوص ارث متوفی قبل از تاریخ ۱۳۹۵ با بعد از آن متفاوت است که به طور جزیی در این قسمت از مقاله به آن‌ها پرداخته‌ام.

مالیات بر ارث

مطالب این فصل به اختصار شامل موارد زیر است:

  • نحوه محاسبه مالیات بر ارث
  • مالیات بر ارث ملک مسکونی
  • مالیات بر ارث ملک تجاری
  • مالیات بر ارث خودرو
  • مالیات بر ارث سپرده بانکی

پس با من همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث

مطابق ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می‌یابد مشمول مالیات می‌شود که نحوه محاسبه آن در قانون جدید به تفکیک نسبت به اموال و دارایی‌های مختلف متفاوت است و در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه آن است که مطابق تبصره یک این ماده، محاسبه و اخذ مالیات بر ارث در مورد متوفیان قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون (یعنی اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم) یعنی متوفیان قبل از ۱۳۹۵ اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آن‌ها تشکیل شده یا نشده باشد مشمول حکم ماده ۱۷ قانون جدید نخواهد بود.

البته مطابق قانون جدید مالیات‌های مستقیم امکان پرداخت مالیات بر ارث برای هر یک از اموال به جا مانده به صورت جداگانه وجود دارد و نیاز به پرداخت یکجا نیست.

مالیات بر ارث ملک مسکونی

مالیات ارث املاک مسکونی؛ طبقه اول ۷.۵ درصد، طبقه دوم ۱۵ درصد و طبقه سوم ۳۰ درصد.

نکته قابل توجه در تعیین مالیات بر ارث ملک مسکونی آن است که ارزش گذاری ملک فرد متوفی بر اساس نظر کمیسیون املاک سازمان امور مالیاتی خواهد بود بنابراین در صورتی که ارزش معاملاتی که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است از قیمت اصلی کمتر باشد میزان مالیات نیز کاهش می‌یابد.

مالیات بر ارث ملک تجاری

  • مالیات ارث املاک اداری؛ طبقه اول وراث ۳ درصد، طبقه دوم وراث ۶ درصد، طبقه سوم وراث ۱۲ درصد.
  • مالیات ارث املاک تجاری؛ طبقه اول وراث ۳ درصد، طبقه دوم وراث ۶ درصد و طبقه سوم وراث ۱۲ درصد.

برای تعیین مالیات املاک تجاری ارزش واقعی ملک معیار است.

همانطور که بیان کردیم در خصوص ملک مسکونی هفت و نیم درصد ارزش معاملاتی یک ملک به عنوان مالیات کسر می‌شود اما ارزش معاملاتی قیمتی می‌باشد که در دفترچه مخصوصی توسط سازمان امور مالیاتی برای مناطق مختلف منتشر می‌شود.

قابل توجه است که قیمت‌های مندرج در این دفترچه صادره توسط سازمان امور مالیاتی از قیمت واقعی یک ملک به مراتب کمتر است.

اما در خصوص املاک تجاری و اداری ارزش گذاری امور مالیاتی صورت می‌گیرد و بنابراین مطابق با ارزش واقعی در تاریخ روز تعیین می‌شود.

مالیات بر ارث خودرو

مالیات ارث خودرو؛ در مورد طبقه اول وراث ۲ درصد، در مورد طبقه دوم وراث ۴ درصد و در مورد طبقه سوم وراث ۸ درصد.

تعیین مالیات بر ارث در خودروهای داخلی و خارجی یکسان است.

این دو درصد مالیات فقط منحصر به خودرو نمی‌شود و در برگیرنده‌ی سایر انواع وسیله‌های نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی نیز می‌گردد مانند حالتی که فرد متوفی صاحب قایق بوده باشد.

مالیات بر ارث سپرده بانکی

طبقه اول وراث ۳ درصد، طبقه دوم وراث ۶ درصد و طبقه سوم وراث ۱۲ درصد.

محاسبه مالیات تعلق گرفته به سپرده‌ بانکی به ارث رسیده تا تاریخ ثبت انتقال آن‌ها به نام وراث و یا انتقال به هر طریق دیگری انجام می‌گیرد.

مالیات بر ارث سهام

مالیات بر ارث سهام بورسی در مورد طبقه اول وراث ۰.۷۵ درصد (هفتاد و پنج صدم درصد)، در مورد طبقه دوم وراث ۵/۱ درصد (یک و نیم درصد) و در مورد طبقه سوم وراث ۳ درصد.

مالیات بر ارث سهام غیر بورسی و سهم الشرکه در مورد طبقه اول وراث ۶ درصد، در مورد طبقه دوم وراث ۱۲ درصد و در مورد طبقه سوم وراث ۲۴درصد.

مهلت اقدامات در مالیات بر ارث

جهت پرداخت مالیات بر ارث و انجام اقدامات مختلف مراحل آن مهلت‌هایی را قانون‌گذار در نظر گرفته است که در این قسمت قصد داریم مهلت‌های مربوط به آن مانند ارسال اظهارنامه و پرداخت و غیره را مطالعه کنیم.

مهلت اقدامات در مالیات بر ارث

بنابراین اگر علاقه‌مندید اطلاعاتی در خصوص مراحل پرداخت مالیات بر ارث و فرآیند آن به دست آورید مطالعه این بخش را به شما توصیه می‌کنم.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث

یکی از مهم‌ترین وظایف وراث در اقدام به پرداخت مالیات بر ارث، آن است که وظیفه دارند در قالب فرم مخصوصی که سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کند لیست کلیه ماترک متوفی را شرح بدهند. در این لیست که اصطلاحا اظهارنامه مالیات بر ارث نامیده می‌شود شرح کامل اموال و همچنین بدهی‌ها و دارایی‌های متوفی در تاریخ فوت بیان می‌شود.

وراث متوفی از تاریخ فوت متوفی به مدت یک‌سال فرصت دارند تا اظهارنامه مالیات بر ارث را تکمیل کرده و تقدیم اداره امور مالیاتی نمایند.

تنها ضمانت اجرایی که برای عدم اقدام وراث در مهلت مذکور تعیین شده است آن است که؛ در صورت عدم تکمیل و تنظیم اظهارنامه در یکسال تعیین شده هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌های متوفی از شمول معافیت خارج می‌شود.

نکته قابل توجه آن است که در مورد متوفی که تاریخ فوت او در سال ۱۳۹۴ و یا پیش از آن بوده است، مهلت تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث ۶ ماه از تاریخ فوت متوفی تعیین شده است؛ همچنین ضمانت اجرای عدم تکمیل اظهارنامه در مدت ۶ ماهه؛ جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه به ارث خواهد بود.

توجه کنید اداره‌ی صالح در خصوص اقدامات مربوط به مالیات بر ارث اداره‌ی امور مالیاتی آخرین اقامتگاه قانونی متوفی است و در مورد متوفیان خارج از کشور که اقامتی در ایران نداشته‌اند، اداره امور مالیاتی تهران صالح به رسیدگی است.

مهلت پرداخت مالیات بر ارث

با توجه به تفاوتی که در مالیات بر ارث در قانون قدیم و جدید مالیات‌های مستقیم وجود دارد؛ در خصوص مالیات بر ارث متوفیان قبل از سال ۱۳۹۵ که وراث تا شش ماه از تاریخ فوت اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نکرده باشند معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه جریمه تعیین می‌شود و به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد مالیات متعلقه تعیین خواهد شد.

اما در خصوص متوفیان سال ۱۳۹۵ به بعد ضمانت اجرا و یا جریمه‌ای تعیین نشده است اما عدم اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی تا یک سال پس از فوت متوفی منجر به آن می‌شود که وراث از امتیازاتی مانند معافیت مالیاتی در خصوص هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌های متوفی محروم شوند.

مراحل صدور گواهی مالیات بر ارث

جهت اقدام به استعلام و صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است که  وراث متوفی به اداره امور مالیاتی آخرین اقامتگاه او مراجعه کرده و مراحلی را طی کنند.

در اولین اقدام ایشان باید اظهارنامه مالیات بر ارث را تکمیل و تسلیم کرده و تمامی مدارک مورد نیاز را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

امروزه امکان ارسال اظهارنامه مالیات بر ارث از طریق سامانه اداره دارایی نیز امکان‌پذیر است؛ در این خصوص وراث باید برای تکمیل این اظهارنامه فرم شماره ۲۶ را ارسال کنند اما اگر از فوت متوفی بیش از یک سال گذشته باشد برای ارسال اظهارنامه باید فرم شماره ۳۴ را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

پس از این مرحله دستور ارجاع توسط رئیس گروه مالیاتی انجام می‌شود و اظهارنامه در سیستم مکانیزه ارث ثبت  شده و به واحد مالیات بر ارث ارجاع می‌شود.

در مراحل بعدی پرونده ارث تشکیل شده و اظهارنامه و سایر مدارک ارائه شده بررسی می‌شوند و گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر می‌شود.

در ادامه این اقدامات اطلاعات ورودی در سامانه ثبت اظهارنامه ارث ثبت می‌گردد و کد هویتی متوفی و شماره ثبت اظهارنامه در سامانه ثبت اظهارنامه ارث قابل دریافت است.

در ادامه این مراحل قانونی گواهی حصر وراثت توسط وراث تسلیم شده و رسیدگی به اموال به جا مانده از متوفی توسط کارشناس ارشد مالیاتی صورت می‌گیرد.

در ادامه تاییدیه‌های مورد نیاز از طریق استعلام‌ها و صدور گزارش محاسبه ماترک و مالیات از طریق سیستم کسب می‌شود.

سپس بعد از اظهار نظر رئیس گروه مالیاتی برگ تشخیص و مطالبه مالیات بر ارث ابلاغ می‌شود.

برای پرداخت نهایی مالیات و صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است که برگ قطعی و پرداخت مالیات توسط مودی مالیاتی به همراه مفاصل حساب مالیات بر ارث صادر شده ارائه شود.

مراحل اداری مالیات بر ارث

جهت پرداخت مالیات بر ارث و انجام مراحل مختلف آن انجام اقدامات اداری و قانونی لازم است که در ادامه آن‌ها را مطالعه می‌کنم.

مراحل اداری مالیات بر ارث

این مراحل شامل:

  • دریافت گواهی انحصار وراثت
  • پرداخت مالیات
  • صدور سند تک برگ

دریافت گواهی انحصار وراثت

مرحله اول در خصوص انجام امور مربوط به مالیات بر ارث دریافت گواهی انحصار وراثت است؛ در خصوص گواهی حصر وراثت لازم به توضیح است که به عنوان یک سند قانونی در جهت تعیین وراث متوفی و سهم‌الارث هر کدام از آن‌ها است.

در واقع به واسطه‌ گواهی حصر وراثت که از مراجع قضایی صادر می‌شود مشخصات، تعداد و نسبت وراث با متوفی و سهم هر کدام از ماترک روشن می‌شود.

جهت دریافت این گواهی کافی است هریک از وراث و حتی اشخاص ثالث ذی‌نفع مانند طلبکاران متوفی به شورای حل اختلاف اقامتگاه متوفی مراجعه کرده و فرم درخواست گواهی حصر وراثت را تکمیل نمایند. پس از آن شورای حل اختلاف با هزینه شخصی هریک از وراث یا متقاضی انحصار وراثت اقدام به انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌نماید.

پس از طی یک ماه از تاریخ انتشار آگهی انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار، اگر شخص معترضی وجود نداشته باشد گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود.

پرداخت مالیات

در مرحله دوم لازم است که پس از دریافت گواهی انحصار وراثت توسط هر یک از وراث به اداره امور مالیات مراجعه کرده و مالیات تعیین شده بر ارث را پرداخت کنند؛ در این مرحله اداره مالیات بره‌ای تحت عنوان مفاصا حساب مالیات ورثه را به آن‌ها تحویل می‌دهد.

مرحله پرداخت مالیات در حدود یک الی دو ماه به طول می‌انجامد.

صدور سند تک برگ

با دریافت گواهی انحصار وراثت و پرداخت مالیات توسط ورثه  همچنان مراحل اداری مالیات بر ارث به پایان نمی‌رسد چرا که سند تک برگ به نام وراث صادر نشده است.

تا زمانی که سند تک برگ به نام وراث صادر نشود امکان فروش اموالی که به ارث رسیده برای آن‌ها وجود نخواهد داشت به همین دلیل لازم است وراث به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و گواهی حصر وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث را به دفترخانه اسناد رسمی تحویل دهند؛ دفتر اسناد رسمی این مدارک را به اداره ثبت ارسال می‌کند تا سند تک برگ به نام وراث صادر شود.

این مرحله نیز نهایتا دو ماه به طول می‌انجامد و نهایتا سند تک برگ به نشانی محل سکونت هر یک از وراث ارسال می‌گردد.

مدارک لازم در صدور گواهی مالیات بر ارث

برای پرداخت مالیات تعیین شده در خصوص اموالی که به ارث می‌رسد، ارائه مدارکی ضروری است که در ادامه به ذکر مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازم.

مدارک لازم در صدور گواهی مالیات بر ارث

کپی شناسنامه فرد متوفی و ورثه، کپی کارت ملی متوفی و ورثه، گواهی فوت متوفی، برگ درخواست گواهی موضوع ماده ۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم، ورقه اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده ۲۴ قانون مالیات‌های مستقیم به همراه گواهی انحصار وراثت.

از دیگر مدارک لازم جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی می‌توان به رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی‌ها و مطالبات فرد متوفی اشاره کرد؛ همچنین ارائه‌ رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اسناد و اوراق مثبت حقوق مالی متوفی ضروری است.

در صورت وجود وصیت‌نامه‌ متوفی، ارائه‌ رونوشت یا تصویر گواهی شده‌ آن توسط ذی‌نفعان و یا وکیل آن‌ها نیز لازم است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم نکات مهم مالیات بر ارث را بررسی کنیم همانطور که اشاره کردیم مالیات بر ارث از انواع مالیات‌های مستقیم است که وراث مکلف هستند از میزان دارایی و اموال فرد متوفی آن را پرداخت کنند.

همچنین همانطور که به تفصیل در مقاله اشاره کردیم برخی از  اموال فرد متوفی از جمله بدهی‌ها و هزینه‌های مربوط به کفن و دفن از مالیات معاف هستند.

میزان مالیات بر ارث با در نظر گرفتن دارایی‌ها و طبقه وراث محاسبه و ارزیابی می‌شود که در مقاله به شرح کامل آنها پرداختیم.

در این مقاله تلاش کردیم وظایف مختلف وراث از جمله تکمیل اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارث را توضیح داده و مدارک لازم جهت صدور گواهی مالیات بر ارث را بررسی کنیم.

در ادامه به سوالات متداول شما در رابطه با موضوع مالیات بر ارث می‌پردازیم.

پرسش‌های متداول

مرجع رسیدگی به مالیات بر ارث کجاست؟ مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی به امر مالیات بر ارث اداره امور مالیاتی آخرین اقامتگاه متوفی است.

صدور گواهی مالیات بر ارث به چه مواردی نیاز دارد؟ جهت صدور گواهی مالیات بر ارث ارائه مدارکی همچون رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی کلیه اوراق آخرین وصیت‌نامه متوفی، وکالت‌نامه، گواهی فوت، تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث و متوفی است.

مالیات بر ارث چگونه حساب می‌شود؟ مالیات بر ارث بسته به تاریخ فوت متوفی شامل قانون مالیات‌های مستقیم است؛ در خصوص متوفایان تاریخ ۱۳۹۵ به بعد با در نظر گرفتن طبقه ورثه و به صورت نرخ‌های جداگانه محاسبه می‌شود.

نقش وکیل در مالیات بر ارث

پس از فوت هر فردی اموال و دارایی‌های او تحت عنوان ترکه به جا می‌ماند و به وراث او به ارث می‌رسد. قانونگذار برای برخی از این اموال و دارایی‌هایی که به ارث می‌رسند، مالیاتی تحت عنوان مالیات‌ بر ارث تعیین کرده است.

جهت پرداخت مالیات بر ارث وراث باید مراحل قانونی خاصی را از قبیل درخواست انحصار وراثت، تقدیم اظهارنامه مالیاتی و غیره طی نمایند.

استفاده از کمک و تخصص وکیل مالیات بر ارث کمک می‌کند تا افرادی که دارای سهم الارث هستند به سریع‌ترین روش ممکن سهم الارث خود را دریافت کرده و مالیات متعلق به آن را پرداخت کنند.

با توجه به تجربه و تبحر کافی که وکیل با تجربه در این زمینه دارد، در خصوص انجام اقدامات مربوط به این پرونده‌ها می‌تواند سرعت قابل توجهی داشته باشد.

شما می‌توانید همین حالا برای بهره‌مندی از کمک و راهنمایی‌های وکلا و مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا با مشاوره حقوقی مالیات بر ارث رزرو وقت نمایید و  اقدامات قانونی لازم در خصوص پرداخت مالیات‌های تعیین شده بر ارث را به دقت و با سرعت بالا انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا