کیفری (جرائم)

کشف حجاب در خودرو: پیامک، عواقب و اقدامات [صفر تا صد]

در این مقاله سعی دارم شما را با ابعاد مختلف جرم کشف حجاب در خودرو و پیامدهای آن آشنا کنم، اگر اخطار و پیامک کشف حجاب در خودرو را دریافت کرده اید و اطلاعاتی در این رابطه ندارید مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود.

حجاب داشتن زنان یکی از قوانین کشور ما است که از قرآن و شریعت نشات گرفته است. بر اساس آموزه‌های اسلامی، زنان مکلفند که خود را از دید نامحرم بپوشانند.

به همین جهت بعد از انقلاب اسلامی و سال ۱۳۶۰، قانونی تصویب شد که بر اساس آن، حجاب اجباری شده و جزو قوانین رسمی به شمار آمد.

در سال‌های اخیر، برخورد‌هایی در رابطه با کشف حجاب یا رعایت نکردن حجاب در خودرو پیش آمده که جریمه و مجازات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

در خصوص تخلف و جرم انگاری کشف حجاب در خودرو نظرات مختلفی وجود دارد اما برخی معتقدند که کشف حجاب در خودرو می‌تواند باعث جلب توجه و ایجاد مزاحمت برای سرنشینان شده و نوعی تخلف تلقی می‌شود.

همچنین بسیاری از افراد معتقدند که حجاب در خودرو بخشی از حریم عمومی است و عدم رعایت آن ارزش‌های جامعه را خدشه‌دار می‌کند.

با من همراه باشید.

بررسی حجاب از منظر قانونی

در قسمت ابتدایی این مقاله قصد داریم ریشه‌های تعیین حجاب به عنوان یک قانون را بررسی کرده و دیدگاه‌های اسلام در این باره را مطالعه کنیم.

بررسی حجاب از منظر قانونی

مواد قانونی مرتبط با حجاب

در سال‌های اخیر، برخورد‌هایی در رابطه با کشف حجاب یا رعایت نکردن حجاب در خودرو پیش آمده که جریمه و مجازات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس عملا در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام می‌کند علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق جریمه می‌شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

در تبصره این ماده آمده است که زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

حجاب از منظر اسلام

یکی از مهم‌ترین اصولی که در اسلام مطرح شده، بحث حجاب است. فقهای شیعه می‌گویند که حجاب از واجبات و ضروریات دین می‌باشد و زن باید بدن و موی سرش را از نامحرمان بپوشاند.

قرآن در آیه ۳۱ سوره نور درباره حجاب می‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛

«و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!»

مجازات جرم کشف حجاب

بحث حجاب در بعد از انقلاب، مطرح شده و در سال ۱۳۶۰، رعایت حجاب به صورت اجباری درآمد. بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، عدم رعایت حجاب، نه تنها جرم است، بلکه دارای مجازات نیز می‌باشد. در این ماده آمده است:

«هر كس علنا در انظار و اماكن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد، علاوه بر كيفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا ۷۴) ‌ضربه شلاق محكوم مي‌گردد و در صورتي كه مرتكب عملي شود كه نفس آن عمل داراي كيفر نمي‌باشد ولي عفت عمومي را جريحه‌دار نمايد فقط به‌ حبس از ده روز تا دو ماه يا تا ۷۴) ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

‌تبصره ـ زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي ‌نقدي محكوم خواهند شد.»

بنابراین کشف حجاب در انظار و معابر عمومی می‌تواند مجازات شلاق، حبس و جریمه نقدی را به همراه داشته باشد.

کشف حجاب به عنوان یک تخلف رانندگی

بحث کشف حجاب در خودرو، چند سالی است که مطرح شده است. برخی معتقدند که خودرو از مصادیق حریم شخصی و خصوصی بوده و نمی‌توان سرنشینان آن را به دلیل نداشتن حجاب، جریمه کرد. چرا که از مصادیق ماده ۶۳۸ محسوب نمی‌شود.

اما در سال ۱۳۹۴، مجلس با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، کشف حجاب در خودرو را نیز از مصادیق ماده ۶۳۸ به شمار آورد که مشمول جریمه و مجازات می‌شود.

در تبصره ماده ۵ این قانون آمده است: « اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست».

ضمن اینکه بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس می‌تواند خودرو را به دلیل کشف حجاب توقیف کند. زیرا از نظر قانون، کشف حجاب در خودرو جرم است.

پیامک کشف حجاب در خودرو و انواع آن

در صورت ارتکاب افراد به کشف حجاب در خودرو به عنوان مصداقی از اماکن عمومی ممکن است برای افراد پیامکی مبنی بر اخطار ارسال شود که البته در هر پیامک کد به خصوصی به کار می‌رود.

پیامک کشف حجاب در خودرو و انواع آن

در این قسمت قصد داریم معانی مختلف هر کدام از کدهای ارسالی و روش‌های گزارش کشف حجاب در خودرو را بررسی کنیم.

کدهای پیامک کشف حجاب در خودرو

پیامک‌های کشف حجاب که از سوی پلیس برای افراد فرستاده می‌شوند، حاوی کدهایی است که هر کدام دربردارنده یک مفهوم خاص از کشف حجاب هستند.

کدهای پلیس امنیت اخلاقی برای کشف حجاب، به شرح زیر است:

  • کد تخلف ۱۴: این کد به معنی بدحجابی سرنشینان خودرو می‌باشد.
  • کد ۱۵: در مواقعی کشف حجاب در ماشین و داشتن پوشش نامناسب صادر می‌شود.
  • کد تخلف: ۱۶: چنانچه پوشش سرنشینان نامناسب بوده و داخل خودرو روابط نامشروع داشته باشند.

البته کدهای پلیس امنیت اخلاقی فقط مربوط به بحث حجاب نیست. بد نیست بدانید که در برای موارد زیر هم کدهای مخصوصی وجود دارد:

  • کد تخلف ۱۷: این کد زمانی فرستاده می‌شود که درون خودرو حیوانات خانگی باشند یا ماشین آلودگی صوتی ایجاد کرده باشد.
  • کد تخلف ۱۸: برای تردد مکرر در خیابان‌ها یا دور دور کردن و ایجاد مزاحمت است.
  • کد تخلف ۳۳: مخصوص روزه خواری در ماه رمضان است.
  • کد تخلف ۳۵: برای مواقعی است که درون ماشین دخانیات استعمال می‌شود.

روش‌های ثبت کشف حجاب در خودرو

پیامک‌های کشف حجاب با مشاهده اولین مورد و نداشتن پوشش مناسب سرنشینان ارسال می‌شود. این کار به وسیله مامورین نامحسوس پلیس فراجا یا سامانه‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود.

این سامانه‌ها طوری طراحی شده‌اند که با مشاهده این موارد، سریع شماره پلاک خودرو را برداشته و پیامک مربوطه را برای صاحب پلاک، ارسال می‌کند. با توجه به اینکه پلاک‌ها در سامانه ثبت می‌شوند، اگر تخلف برای بار دوم، سوم یا چهارم باشد، متن پیامک‌ها متفاوت خواهد بود.

آثار قانونی کشف حجاب در خودرو

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم کشف حجاب در خودرو نیز به عنوان یکی از مصادیق مکان‌های عمومی جرم انگاری شده و مشمول جریمه و مجازات‌های مختلف است که بسته به دفعات دریافت پیامک متفاوت است.

در ادامه پیامک‌های دریافتی در نوبت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

دریافت پیامک کشف حجاب برای بار اول

اولین پیامکی که جهت کشف حجاب برای مالک خودرو فرستاده می‌شود در حکم اخطار بوده و هیچ جریمه‌ای برای راننده ندارد. این پیامک با سرشماره police ارسال می‌گردد.

متن پیامک ارسالی به شرح زیر است:

«سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است. لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود. پلیس امنیت اخلاقی»

همانطور که گفت شد این پیامک نوعی اخطار برای جلوگیری از تکرار بی‌حجابی در خودرو است بنابراین نیازی نیست که مالک آن را پیگیری کرده و به کلانتری مراجعه کند.

دریافت پیامک کشف حجاب برای بار دوم

چنانچه راننده یا مالک ماشین به پیام اول بی‌توجه بوده و مجددا تخلفش را تکرار کند، پیامکی برای بار دوم ارسال می‌شود که هم از نظر محتوا و هم از نظر جریمه متفاوت است.

متن پیام به شرح زیر است:

«ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است‌. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری‌های تهران بزرگ مراجعه کنید»

در این مرحله پلیس امنیت اخلاقی به دلیل نادیده گرفتن قانون و تکرار تخلف، خودرو مربوطه به مدت ۱۵ روز به صورت الکترونیک توقیف خواهد کرد.

توقیف الکترونیک خودرو به این شکل است که مالک اجازه تردد و استفاده از ماشین را نداشته و نمی‌تواند سایر کارهای مربوط به ماشین مانند نقل و انتقال، معاینه فنی، تعویض پلاک و غیره را به مدت ۱۵ روز انجام دهد. اما خودرو در پارکینگ پلیس توقیف نمی‌شود. همچنین بعد از پیامک دوم یک تعهد کتبی هم از راننده گرفته خواهد شد.

بهتر است زمان دریافت پیامک دوم بی حجابی در خودرو، تمامی جریمه‌های ماشین را پرداخته و اگر مهلت بیمه تمام شده، آن را تمدید کنید. زیرا بعدا به مشکل برمی‌خورید.

دریافت پیامک کشف حجاب برای بار سوم

در مرحله سوم اگر راننده همچنان به پیامک‌های رسیده برای بی‌حجابی سرنشینان بی‌توجه بود، پیامک سوم نیز برای مالک خودرو ارسال می‌شود.

این پیامک ضمن اینکه حاوی اخطار مجدد برای رعایت قانون حجاب در ماشین است، ماشین را به مدت ۷ روز توقیف خواهد شد و از راننده درخواست می‌شود تا منتظر تماس مامورین پلیس بمانند.

دریافت پیامک کشف حجاب برای بار چهارم

معمولا رانندگان بعد از پیامک‌های اولیه برای بی‌حجابی به اخطارها توجه کرده و به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه می‌کنند. به همین خاطر تاکنون موردی برای ارسال اخطار بی‌حجابی برای بار چهام وجود نداشته است.

با این وجود در این مرحله مجازات فرد خاطی جریمه نقدی، توقیف خودرو و احتمالا اعلام جرم علیه او باشد. البته این موارد بستگی به شرایط خاص و قوانین و مقررات محلی دارد.

پیامدهای عدم توجه به پیامک‌ کشف حجاب

عدم توجه به پیامک‌های ارسالی از طرف پلیس امنیت اخلاقی، تبعات منفی برای افراد خواهد داشت. از آنجایی که شخص مرتکب جرم شده و نسبت به حضور در کلانتری و تکمیل تعهد بی‌اعتنایی کند، پلیس از طریق آدرس ثبت شده فرد به سراغ او رفته و ماشین را توقیف می‌کند. بدین صورت ۷ الی ۱۵ روز خودرو در پارکینگ پلیس توقیف خواهد شد.

چنانچه آدرس او تغییر کرده باشد، این پیامک‌ها به عنوان سوء سابقه برای او ثبت شده و در زمان نقل و انتقال ماشین، اعمال قانون می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، نسبت به این پیامک‌ها بی‌تفاوت نبوده و در مهلت تعیین شده به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نمایید.

میزان جریمه پیامک کشف حجاب

همانطور که توضیح دادیم با ارسال اولین پیامک به مالک خودرو تذکر داده می‌شود که از تکرار کشف حجاب در خودرو جلوگیری شود اما در صورت تکرار کردن این تخلف و دریافت پیامک‌های بعدی جریمه نقدی برای مالک خودرو تعیین می‌شود مبلغ دقیق جریمه به تاریخ و محل تخلف و مواردی همچون تعداد دفعات تکرار بستگی دارد.

همچنین در صورت تکرار تخلف ۱۰ نمره منفی به گواهینامه رانندگی مالک خودرو تعلق می‌گیرد و در صورت تکرار امکان توقیف خودرو نیز وجود دارد.

توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب

همانطور که گفته شد، زمانی که پیامک اخطاریه پلیس امنیت اخلاقی برای سومین مرتبه ارسال می‌شود، بعد از آن خودرو توقیف خواهد شد.

از آن جایی داشتن حجاب در اماکن عمومی و خودرو جزو قوانین رسمی کشور است، بنابراین بی‌حجابی و عدم توجه به اخطارهای پلیس، نوعی جرم محسوب شده و پلیس اجازه ورود به این مسائل را دارد.

همچنین به طور کلی در قوانین مجازات اسلامی، زمانی که فرد جرمی را تکرار می‌کند، فرقی ندارد که جزو چه جرایمی باشد، هر بار قانون مجازات شدیدتری را برای مجرم در نظر می‌گیرد. زیرا فرض بر این است که مجرم صرف دادن یک اخطار، تنبیه نشده و نیاز به اعمال شدت بیشتری است.

به همین جهت وقتی راننده دو بار اخطاریه رعایت قانون حجاب را دریافت کرده و نسبت به آن بی‌توجهی می‌کند، قانونگذار اجازه شدت عمل و دادن مجازات شدیدتر را به مجریان قانون داده است. که در این مورد خاص، شدت مجازات به معنی توقیف خودرو خواهد بود.

اقدامات لازم پس از دریافت پیامک کشف حجاب در خودرو

پیامک‌های کشف حجاب در خودرو هر کدام تبعات خاصی دارد و جهت پیگیری آن‌ها باید اقداماتی صورت گیرد؛ در این بخش از مقاله راه‌های اعتراض به پیامک‌ اشتباهی و همچنین روش‌های پیگیری جریمه‌ها و استعلام آن را بررسی کرده‌ام.

اقدامات لازم پس از دریافت پیامک کشف حجاب در خودرو

مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی

بعد از ارسال پیامک دوم، مالک ماشین موظف است که ظرف مدت ۱۰ روز به پلیس امنیت اخلاقی که در محل سکونتش واقع شده مراجعه کرده و تعهد کتبی دهد که مرتکب چنین تخلفی نخواهد شد.

اما اگر به این پیامک بی‌توجهی کرده و به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند، حداکثر ۱ ماه بعد از دریافت پیامک، خودرو توقیف شده و به پارکینگ پلیس منتقل می‌شود.

اگر مالک در این مدت خودرو را به دیگر منتقل کرده باشد و فرد جدید بدون تعویض پلاک اقدام به کشف حجاب در ماشین کنند؛ مسئولیت با راننده‌ای است که پلاک به نامش می‌باشد. مگر اینکه بتواند ثابت کنند خودرو در تصرفش نبوده است.

روش‌ اعتراض به جریمه کشف حجاب

امکان اعتراض به جریمه کشف حجاب برای مالکین فراهم شده است. زمانی که پیامک کشف حجاب برای افراد ارسال می‌شود، لینکی در زیر آن وجود دارد که میتوان از طریق آن نسبت به پیامک کشف حجاب اعتراض کرد.

بر اساس رویه‌های موجود، معمولا اعتراض به پیامک اول پذیرفته می‌شود اما در صورتی که جرم تکرار شود و بعد از پیامک دوم، توقیف خودرو به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد.

برای ثبت اعتراض می‌توانید از طریق همان لینک وارد سایت police.ir شوید.

بعد از ورود روی گزینه ثبت اعتراض کلیک کرده و شکایت خود را ثبت نمایید.

البته برای ثبت اعتراض نیاز به یک کد پیگیری هست که این کد از طریق همان پیامک و به همراه لینک ارسال می‌شود. همچنین برای دریافت آن می‌توان به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه کرده و مراحل اعتراض را به صورت حضوری و کتبی انجام دهید.

راه‌های ترخیص خودرو به دلیل بی‌حجابی

ترخیص خود رو نیز مراحل خاص خود را دارد. همانطور که گفت شد معمولا پلیس ۷ تا ۱۰ روز خودروهای متخلف را توقیف می‌کند که همان موقع به مالک اعلام می‌شود. سپس در زمان رسیدن مهلت مقرر، مالک باید با ارائه مدارک زیر، نسبت به ترخیص ماشین خود اقدام نماید:

  • مدارک شناسایی
  • مدارک خودرو
  • پرداخت خلافی ماشین
  • کارت بیمه
  • گزارش معاینه فنی خودرو
  • پرداخت هزینه پارکینگ

روش استعلام جریمه کشف حجاب در خودرو

چنانچه می‌خواهید از میزان جریمه کشف حجاب و وضعیت خودرو خود در این زمینه مطلع شوید، می‌توانید از طریق سامانه اینترنتی پلیس راهور به آدرس police.ir یا اپلیکیشن پلیس من، جریمه مربوط به کشف حجاب در خودرو را استعلام بگیرید.

جهت استعلام جریمه کشف حجاب در خودرو با مراجعه به سامانه اینترنتی پلیس راهور ابتدا به نشانی https://rahvar120.ir مراجعه کرده و در بخش خدمات الکترونیکی بر روی گزینه استعلام خلافی خودرو کلیک کنید.

سپس شماره پلاک و vin شماره اتاق خودرو را وارد کرده و روی دکمه استعلام کلیک کنید، در این مرحله خلافی خودروی شما به همراه جزئیات هر تخلف نمایش داده می‌شود در صورت مشاهده جریمه کشف حجاب می‌توانید مبلغ و جزئیات آن را دریافت کنید.

همانطور که توضیح دادیم استفاده از اپلیکیشن پلیس من برای استعلام جریمه کشف حجاب در خودرو به کار می‌رود برای استفاده از این اپلیکیشن با استفاده از شماره همراه و کد ملی وارد اپلیکیشن شده و به بخش استعلام خلافی مراجعه کنید.

سپس شماره پلاک خودرو را وارد کرده و روی دکمه استعلام کلیک کنید.

در این مرحله خلافی خودروی شما همراه با جزئیات آن نمایش داده می‌شود امکان پرداخت مبلغ و جزئیات وجود دارد.

نکات تکمیلی در خصوص کشف حجاب در خودرو

برخی از نکات مهم در رابطه قانون رعایت حجاب در خودرو که بد نیست از آن‌ها مطلع باشید، به شرح زیر است:

بر اساس قانون مجازات اسلامی، عدم رعایت حجاب در خودرو جرم بوده و علاوه بر جریمه پلیس امنیت اخلاقی، می‌تواند مشمول مجازات مقرر در قانون هم شود. که شامل حبس از ۲ روز تا ۱۰ ماه به همراه جریمه نقدی می‌شود.

به گفته مشاوره حقوقی اگر شغل شما رانندگی است، باید بدانید که مسئولیت هرگونه کشف حجاب در خودرو با شما خواهد بود.

بد نیست بدانید که پیامک‌های کشف حجاب سرنشینان بعد از رویت کشف حجاب توسط پلیس یا دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی ارسال می‌شود.

شماره اشخاصی که جرائم مربوط به کشف حجاب را به پلیس گزارش می‌دهند، قابل ردگیری نیست.

مالکین خودروها می‌توانند از برای پیگیری امور مربوط به پیامک‌های کشف حجاب، از وکیل استفاده کنند.

بعد از دریافت پیامک‌های کشف حجاب، چنانچه به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکرده‌اید، از مسافرت‌های بین شهری خودداری کنید. زیرا ممکن است خودرو توقیف شود.

نتیجه‌گیری

رعایت حجاب اسلامی جزو قوانین کشور است که باید به آن عمل شود و در صورت بی‌توجهی به آن، فرد مجرم قلمداد شده و مشمول مجازات‌های مقرر در قانون خواهد شد. بحث داشتن در خودرو که چند سالی است فراگیر شده، بعد از تصویب لایحه حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر قوت گرفته و به صورت جدی دنبال می‌شود.

بر اساس این قانون رعایت حجاب در خودرو اجباری است و چنانچه سرنشینان از این قانون سرپیچی کنند، پیامک اخطاریه‌ای برایشان ارسال خواهد شد. سپس اگر جرم کشف حجاب در خودرو تکرار شود، مشمول جریمه، دادن تعهد کتبی و توقیف خودرو در پارکینگ پلیس می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. تف به قوانین متحجرانه و مرتجع‌گونه شما. اینا قانون نیست. ظلمه. زوره. ننگه. مضحکه‌ست. سیرکه. بدویت و نابخردیه. ننگ به همه شما و سیستم قضایی فاجعه‌بارتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا